Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: L/L konventerad till L/V varmvattenberedare - första körningen :)  (läst 4278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Hej!

Mycket att läsa, därför har jag även några bilder för dom som föredrar detta framför att läsa :)

Jag har äntligen fått lite tid efter semestern att fortsätta jobba. Ett projekt jag har är att konvertera varmvattenproduktionen för 11 lägenheter till värmepumpsdrift. Jag har valt att använda en FH35. (FH35or körs för övrigt till lägenheternas värme och har fungerat helt utan eltillskott i västernorrland!) Jag har ersatt kondensorn med en 3/8 kopparslinga, som är instucken i en 22mm pexslang. Motströms i pexslangen cirkulerar värmevattnet till den dubbelmantlade beredaren.

Jag har testkört den och jag noterade att den betedde sig annorlunda mot när jag hade sänkt ner medföljande luftkondensor i en vattentunna. I tunnan kunde jag inte få vattnet varmare än 50 grader. Efter 40 grader så sjönk hetgastemperaturen mer och mer och när vattnet blev 50 så hade hetgasen också sjunkit till 50. Då fick jag som högst hetgastemperatur när sugledningen var runt 35 grader. Vilket jag inte riktigt kunde förstå men då jag har begränsade kunskaper i kylprocessen så konstaterade jag bara att det blev så och jobbade utifrån det. Därav att jag valde bygga en kondensor med motströmsverkan, för att kunna få låg temperatur på suggasledningen för att i sin tur få tillräckligt hög hetgas och därmed tillräckligt varmt varmvatten.

Nu när jag kör med nya kondensorn så beter den sig dock som en "vanlig" värmepump. När suggasledningen ökar i temperatur ökar även hetgasen. Detta tror jag dock är tack vare att givarna inte påverkas på samma sätt som dom gjorde  i tunnan. Så nu har jag egentligen ingen användning av motströmsverkan. Jag fick upp hetgasen i över 70 grader och tanken över 60 grader och det steg fortfarande men jag valde att testa lite annat.

Jag förstår inte riktigt hur styrningen fungerar men det verkar vara en samverkan mellan inställd temperatur, innerumsgivaren och main condensor givaren. Även om inställd temperatur är högre än innerumsgivaren visar så kan pumpen gå ner i effekt om main condensor givaren är för varm. Känns också som att vid en större temperaturskillnad på inställd temperatur och innergivartemperaturen så tillåter den en högre main condensor temperatur. Jag kommer använda innerumsgivaren tillsammans med ett motstånd, som lurar vp att tro att 55 grader är 25 och på så sätt kunna hålla tex 55 i tanken med 25 inställt på dosan.

Tidigare var min plan att sätta tanken i serie med befintliga elberedare och låta vvc endast gå genom elberedarna. Detta för att inte blanda runt vattnet i vp-beredaren för att få skiktning för att få kallare vatten till vp som den verkade behöva för att kunna få tillräckligt hög hetgas. Nu så behöver den inte längre låg vattentemperatur för hög hetgas, tvärt om. Så nu funderar jag på att köra vvc även genom denna. Fördelen blir att det inte behövs någon elvärme för att hålla vvc tillräckligt varm även när det inte förbrukas något varmvatten. Nackdelen blir att den alltid kör mot hög temperatur vilket bör ge sämre cop.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Fortsatte med flera tester idag. Kunde konstatera att den kunde leverera runt 60 grader hetgas vid -4, vilket var det kallaste jag lyckades kyla luften till, genom att ställa en papplåda över utedelen och klä in den med cellplast. Avfrostning tog 1,5 minuter från fläkt av till fläkt på igen  tummenupp

Att göra innan skarp installation:

Montera motstånd till rumstempgivaren för att kunna konstanthålla temperaturen till 55 grader.
Mäta flödet på värmebäraren för att kunna göra lite cop tester.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Lichtenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lavet faktisk et ligene setup sjovt nok også i august måned  :)

Fik inspiration fra ham her:

https://harizanov.com/2012/03/hacking-daikin-split-type-air-conditioner-into-air-to-water-type-heat-pump/
Nibe Fighter 410P: modificeret med større kompressor, passiv genvinding samt tilkobling af konverteret Daikin L/L -> L/V.

VVS Tekniker med kundskab i køleteknik.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Kul å se! Väldigt lika gjort :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Lichtenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fandt de en modstand til føleren på indedelen så temperaturen kom ned på 55?

Har udvidet mit system for bedre afkøling på sugegas siden (den er er sat som forvarmeflade)
Nibe Fighter 410P: modificeret med større kompressor, passiv genvinding samt tilkobling af konverteret Daikin L/L -> L/V.

VVS Tekniker med kundskab i køleteknik.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Jag hade ett variabelt motstånd som gick att justera så den håller 55 grader.

Smart sätt att få ner suggasen.

Har du kört systemet på vintern ännu?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1938
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Fortsatte med flera tester idag. Kunde konstatera att den kunde leverera runt 60 grader hetgas vid -4, vilket var det kallaste jag lyckades kyla luften till, genom att ställa en papplåda över utedelen och klä in den med cellplast. Avfrostning tog 1,5 minuter från fläkt av till fläkt på igen  tummenupp

Att göra innan skarp installation:

Montera motstånd till rumstempgivaren för att kunna konstanthålla temperaturen till 55 grader.
Mäta flödet på värmebäraren för att kunna göra lite cop tester.


Imponerande! Kul att det fungerar!

Kan du göra en schematisk skiss i paint eller nåt sånt!?
Har lite svårt att hänga med i alla kopplingar  ;)

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Det är väldigt simpelt kopplat.

1: Hetgas
2: Suggas
3: Från botten dubbelmantel.
4: Till toppen dubbelmantel.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Lichtenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Har du kört systemet på vintern ännu?

Nej lavede setup denne august og først nu at temperaturen udenfor er faldet til omkring frysepunktet..

Men 2.5 kW er ikke meget effekt dog helt fint som supplement, har købt et pcb modul fra Daikin for ekstern start/stop, idéen er den skal køre parallelt med Nibe fighterens kompressor.
« Senast ändrad: 27 oktober 2018, 14:05:17 av Lichtenberg »
Nibe Fighter 410P: modificeret med større kompressor, passiv genvinding samt tilkobling af konverteret Daikin L/L -> L/V.

VVS Tekniker med kundskab i køleteknik.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
Jag hade ett variabelt motstånd som gick att justera så den håller 55 grader.
Smart sätt att få ner suggasen.

Fråga:

Hur styr du din inverterpump ?
tog du ut kretskortet ur innerdelen med fläktmotorn inkopplad som snurrar eller fanns det bättre sätt ?

Det här gjordes med gamla Chunlans on-off där man tog ut styrkortet ur innerdelen och satte i en låda, problemet där var att fläktmotorn tvingades vara påkopplad mot kortet, annars vägrade pumpen att starta.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!