Brukar sällan komma en uppdatering i såna här trådar men detta är undantaget. Släppte idén ett tag att köpa en portabel ac som även värmer. Men så av en slump..
Det föll sig så att CDON hade rea tidigt i våras på Qlima PH534.
Fanns inte så mycket att fundera på då det är/var brist på portabla enheter över 3KW särskilt till reapris, så slog till på denna AC för att slippa ännu en klibbig sommar.
Väl hemma packade jag upp den, läste manualen där det slog mig att "vissa modeller har värmefunktion". Modeller med H i namnet..
Nu har maskinen gjort sitt sommarjobb och jag har flyttat ner den i källaren och redo att monterat röret mot en tilluftsventil. Något som faktiskt gör att detta faktiskt kan fungera är att uppvärmningsfunktionen inte är som på Electroluxmodellerna som beskrivs i tråden. Värmefunktionen fungerar istället som en frånluftspump och värmer alltså inomhusluften och skjuter ut den kalla luften ut i röret. I mitt tycke "något" smartare i just detta sammanhang...
Har visserligen inte provat HEAT än men dels manualen och dels denna text från beskrivningen styrker detta: Heating: When the HEATING mode is selected, the unit produces, with relatively high energy efficiency, a pleasant and refreshing high capacity warm airflow.
Unhealthy particles are captured by the air filters. Eftersom jag har självdrag förstärkt med frånluftsfläkt i annan del av källaren är då min tanke att till vintern med lite smarta hem genialitet stänga av den vanliga frånluftsfläkten i tvättstugan när luftpumpen går(På lågvarv) och vise versa. På så sätt kunna transportera varm luft från ovanvåningen till två olika ställen i källaren och få en lite jämnare temperatur. Men utan att påverka tilluften i någon större utsträckning på ovanvåning. Tidigare har jag haft behagliga 23 grader i ena delen av källaren. Och tidvis ner till 17 grader i gillestugan dit aldrig den varma ovanvåningsluften aldrig når.
Detta är min idé i teorin.. Sen får vi se hur det funkar i praktiken. Den lär också bli kopplad till någon form av sensor att den endast får gå när man inte befinner sig i gillestugan... För låter det gör den..