Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hjälp med injustering  (läst 1382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dbar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Daikin Bergvärme
Hjälp med injustering
« skrivet: 13 augusti 2018, 19:04:55 »
Har haft min EGSQH-A9W i nästan prick två år nu. Men har av div. anledningar ingen installatör att prata med längre, och har heller inte fått någon vidare hjälp med någon form av injustering. Daikin har varit sjysta och svarat på några tidiga frågor över telefon. Även om dem egentligen avsäger sig direkt support till slutanvändare.

Så, bergvärmen har snurrat i ca 2 år. Komfortmässigt har det fungerat mycket bra. Håller önskad temp, och det väldigt bra. Har haft lite mindre problem med att det susar ("strömmar") i elementen ibland. Även en del problem med knäppningar. Håller på att undersöka detta, är inte helt säker på att det har med inställningar i pannan att göra.

Men jag skulle nu önska lite hjälp med att optimera inställningarna på pannan så den går så effektivt som möjligt. Jag har trotts allt fått till det mest med trail and error, och inte med så mycket bakgrundskunskap.

Om vi förutsätter att allt är bra och korrekt rent fysiskt. Vilka inställningar har störst betydelse att börja peta på, och vad har dem för betydelse.

Bor i enplansvilla i sten från '64,
ca 200kvm (inkl 30kvm uppvärmt garage).
3-glas, tilläggsisolerad.
Årsförbrukning ca 9000 kWh.
Två vuxna + 1 spädbarn
Har ngenic tune på kopplat på pannen med en innegivare.
2rörssystem
200m djup borra (ca 175 aktivt). Vilket är hyffsat tilltaget, grannarna i området har borrat 140-180 ca.

PS: har version v1.14.00, och har beställt en LAN-adapter, verkar som att jag behöver v1.15.00 för detta. Är det något jag kan uppdatera själv, eller behövs speciell hårdvara för att göra detta?
Finns det andra fördelar med v1.15.00 i jämförelse mot 1.14.00??
« Senast ändrad: 13 augusti 2018, 21:35:30 av dbar »
200kvm enplanshus Från 1964 i lättbetong och tegel.
Bergvärme med 201m borrhål och VP från daikin
17.1 kW solpaneler på tak, producerar ca 17 000kWh/år
13 000 kWh förbrukning (inkl laddning av en elbil, ca 2600kWh). Två vuxna och två små barn i hushållet
Automatisk laddning av bilen från egna solceller.
Frikyla i planeringsstadiet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25072
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med injustering
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2018, 07:38:39 »
Generella rådet är att köra med så låg kurva som möjligt, fast med ngenic tune så vete tusan hur man fixar detta?
Jag har ingen direkt erfarenhet av detta system, grejen är tydligen att den simulerar utegivaren beroende på hur varmt det är inne? ???

Du har väl öppnat upp radiatortermostaterna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 8536
SV: Hjälp med injustering
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2018, 10:45:08 »
Utifrån min erfarenhet skulle jag vilja säga att inställningarna på pumpen spelar inte så stor roll. Däremot är det viktigt att trimma in radiatorsystemet, att kontrollera att det inte finns radiatorer som vattnet passerar utan att kylas av nämnvärt. Det bör vara minst 5 graders temperaturdifferens över alla radiatorer när pumpen har gått så länge att vattnet har hunnit cirkulera i systemet. Är det flera radiatorer i ett rum bör man kontrollera att det är ungefär samma temperaturdifferens över bägge så att det inte är bara en radiator som värmer rummet. Det finns strypskruvar i radiatorkopplen som man använder för att ställa in rätt flöde. Har man väl ställt in rätt flöden brukar man upptäcka att man kan sänka värmekurvan och ändå ha samma temperatur inomhus.

Det finns en hel del skrivet om detta på forumet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad dbar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Daikin Bergvärme
SV: Hjälp med injustering
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2018, 12:37:52 »
Ja, precise så funkar ngenic. Den har en innegivare, som fejkar utegivarens temperatur, för att på så sätt lura/styra pannan. Ngenic har också koll på hur väderutsikterna ser ut framåt, om det kommer blåsa mycket, snabba temperaturväxlingar, vara väldigt mycket sol etc. Och kan på så sätt "förutse" om systemet bör gå lite mer eller mindre än vanligt också. Allt detta är såklart hur det fungerar i teorin. Kan bara säga att vi har väldigt väldigt jämn innetemperatur, hur mycket det beror på ngenic, och hur mycket det beror på pannan. Kan jag inte riktigt säga. Så som nämnt ovan är komforten kanon hemma.
Ska väl sägas att system fungerade bra innan jag satte in ngenic också, har kört en vinter med och en utan.

Nu handlar det mer om att jag vill optimera värmesystemet, så det är så effektivt och energisnålt som möjligt.

Ska jag vara riktigt ärlig har jag inte gått igenom och strypt in systemet så värst noga.Bytte alla ventiler i systemet i samband med att vi tog över kåken. Lånade hem en lasertermometer, missupfattade hur den fungerade, så gav upp efter ett tag. Så just nu är "allt fullt öppet". Så visst, kan absolut vara så att jag har en kortslutning någonstans, eller att det inte är så effektivt där. Hur tidigt kan jag börja titta detta egentligen? så fort pannan har börjat jobba (sommaravstägningen tar vid nu när det är 18C+ ute), eller måste jag vänta tills det har börjat närma sig nollan?

Frågan är hur jag ska göra med min ngenic. Om kurvan är "helt osidosatt" nu när jag använder ngenic, eller om det vore smart att koppla bort den. Justera in kurvan "perfekt", för att sedan koppla tillbaka den igen. Känns som att hela grejen med ngenic är ju att den "skapar en egen optimerad kurva". Så sålänge jag litar på att den gör ett bra jobb där. Bör det ju räcka att jag optimerar de andra bitarna av systemet. Det vill säga en bra instrypning. Välja rätt inställnignar i pannan för att minimera eltillskott och start/stop eller drifttimmar?
200kvm enplanshus Från 1964 i lättbetong och tegel.
Bergvärme med 201m borrhål och VP från daikin
17.1 kW solpaneler på tak, producerar ca 17 000kWh/år
13 000 kWh förbrukning (inkl laddning av en elbil, ca 2600kWh). Två vuxna och två små barn i hushållet
Automatisk laddning av bilen från egna solceller.
Frikyla i planeringsstadiet

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2335
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med injustering
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2018, 13:03:45 »
Ja, precise så funkar ngenic. Den har en innegivare, som fejkar utegivarens temperatur, för att på så sätt lura/styra pannan. Ngenic har också koll på hur väderutsikterna ser ut framåt, om det kommer blåsa mycket, snabba temperaturväxlingar, vara väldigt mycket sol etc. Och kan på så sätt "förutse" om systemet bör gå lite mer eller mindre än vanligt också. Allt detta är såklart hur det fungerar i teorin. Kan bara säga att vi har väldigt väldigt jämn innetemperatur, hur mycket det beror på ngenic, och hur mycket det beror på pannan. Kan jag inte riktigt säga. Så som nämnt ovan är komforten kanon hemma.
Ska väl sägas att system fungerade bra innan jag satte in ngenic också, har kört en vinter med och en utan.

Nu handlar det mer om att jag vill optimera värmesystemet, så det är så effektivt och energisnålt som möjligt.

Ska jag vara riktigt ärlig har jag inte gått igenom och strypt in systemet så värst noga.Bytte alla ventiler i systemet i samband med att vi tog över kåken. Lånade hem en lasertermometer, missupfattade hur den fungerade, så gav upp efter ett tag. Så just nu är "allt fullt öppet". Så visst, kan absolut vara så att jag har en kortslutning någonstans, eller att det inte är så effektivt där. Hur tidigt kan jag börja titta detta egentligen? så fort pannan har börjat jobba (sommaravstägningen tar vid nu när det är 18C+ ute), eller måste jag vänta tills det har börjat närma sig nollan?

Frågan är hur jag ska göra med min ngenic. Om kurvan är "helt osidosatt" nu när jag använder ngenic, eller om det vore smart att koppla bort den. Justera in kurvan "perfekt", för att sedan koppla tillbaka den igen. Känns som att hela grejen med ngenic är ju att den "skapar en egen optimerad kurva". Så sålänge jag litar på att den gör ett bra jobb där. Bör det ju räcka att jag optimerar de andra bitarna av systemet. Det vill säga en bra instrypning. Välja rätt inställnignar i pannan för att minimera eltillskott och start/stop eller drifttimmar?

Maskinen är väldigt optimerad från fabrik.
Dock så kommer Ngenic att korrigera dina förändringar en hel del så jag föreslår att du stänger av det under intrimmningen.

Förslag:
VV: sänk tanktemperatur 1 grad åt gången och se när du upplever att ditt tappvarmvatten inte räcker till, i det läget höj 1 grad igen.
Husvärme: finjustera din värmekurva (parallellförskjutning) neråt 1 grad var annan dag. När du känner komforten är lidande, höj en grad.

Detta är de begränsningar du kan göra för att optimera ditt system.


Mvh
Daikin

Utloggad dbar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Daikin Bergvärme
SV: Hjälp med injustering
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2018, 20:59:01 »
Maskinen är väldigt optimerad från fabrik.
Dock så kommer Ngenic att korrigera dina förändringar en hel del så jag föreslår att du stänger av det under intrimmningen.

Förslag:
VV: sänk tanktemperatur 1 grad åt gången och se när du upplever att ditt tappvarmvatten inte räcker till, i det läget höj 1 grad igen.
Husvärme: finjustera din värmekurva (parallellförskjutning) neråt 1 grad var annan dag. När du känner komforten är lidande, höj en grad.

Detta är de begränsningar du kan göra för att optimera ditt system.

Mvh
Daikin

Tack för inputten Daikin. Är både ett enkelt och bra förslag detta.
Kan ju fixa VVB-temp redan nu,
paralellförskjutningen så fort det börjar svalna av lite
sen potentiellt själva kurvan när det börjar bli kallt på riktigt då.
Sedan koppla tillbaka ngenic.
ska ta en kontakt med ngenic också, och fråga dem hur dem ser på det hela med värmepumpars värmekurva och ngenic rent almänt. Återrapporterar här om dem har något intressant att tillägga

@Daikin_: Har du möjligen koll på min fråga ang v1.14.00 och LAN-adaptern
Behöver jag uppdatera för att installera den, och kan jag i så fall göra det själv (driver ett IT-bolag, så kunskap är ingen bristvara), om jag inte kan/bör göra det själv. Vem kan jag köpa den tjänsten av i Halmstad?
200kvm enplanshus Från 1964 i lättbetong och tegel.
Bergvärme med 201m borrhål och VP från daikin
17.1 kW solpaneler på tak, producerar ca 17 000kWh/år
13 000 kWh förbrukning (inkl laddning av en elbil, ca 2600kWh). Två vuxna och två små barn i hushållet
Automatisk laddning av bilen från egna solceller.
Frikyla i planeringsstadiet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?