0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Väntar på offert från en CTC-partner som helst inte ville sälja nån 610 till mig iaf... "För ny" var hans omdöme.Lägre ljud är jag beredd att betala för och enligt EcoDesign-etiketten skiljer det trots allt 5 dB (53dB för 610M vs 58dB för 510M). Det är större skillnad än man får intryck av i CTC's produktblad.CTC skriver i presentationen av 600-serien att de rekommenderar installation med EcoZenith i350. Dock verkar det möjligt att installera även med i250. VVS-killen som var här menade att i250 skulle passa vårt värmesystem perfekt och så kan det förstås vara. Han anförde mindre knäppningar etc. (iofs vill han sälja en 510M till mig). Jag ser dock att i350 får vassare energimärkning och vad jag sett kostar de snarlika pengar. Finns det några vettiga skäl att hålla fast vid i250?
Jag har precis installerat i250 + M510.Jag frågade också min VVS:are varför inte satsa på en i350 som kostar 1000 kr mer.Fick Svaret:"Det behövs inte, i250 är en bättre panna som klarar av högre vattenflöden".Frågade inte så mycket mer om det, en äldre herre som har sysslat med dethär många många år. Han kan nog dethär.Om inte? Tja. Jag har
Det lär funka skitbra Vad är dina erfarenheter såhär långt? Tänker på förbrukning, ljudnivå, ev vibrationer och allt annat man har hört talas om på forumen.
Som jag förstått det så håller i350 varmvattnet i en stor tank på ett traditionellt sätt istället för som i250 genererar varmvatten löpande.
Notera att detta är min första luft/vattenvärmesystem och jag har inga tidigare efterenheter.De 12 dagar som vi har haft systemet igång (i250 + M510) så är jag jättenöjd!Utedelen är väldigt tyst. Jag är ganska så ljudkänslig (Har en öronskada) så den är tyst, på riktigt, dock vet jag inte hur högljudd han är på full RPM.Dock noterade jag en hög frekvens påljudet, låter som ett elservo.Innerdelen är snygg, lätt att koppla in (behörig elektriker ska göra det!), tyst! Cirkulationspumpen morrar bara lite grann. Meny:n är lätt att navigera i, dock får jag använda manualen för att veta vad alla menyer och undermenyer betyder och stället in.CTC Connect+ ville jag ha (status och styrning i telefonappen). Men enheten kostade 3800 kr och man var tvungen att dra en nätverkskabel från routern till innerdelen. Lite drygt efter att ha dragit och gjort fint efter innre och yttregivarens kabeldragningar.Hoppas det ger en liten bild över systemet. Jag är nöjd som sagt
En ganska stor rättelse:Vi har fått stora problem med vibrationer som fortplantar sig i huset.
Hur kan du få vibrationer i huset? VPn står ju fritt på marken på fristående fundament och har väl ingen kontakt med huset? Vattenslangen som går ut till VPn är en flexslang som inte heller den ska ha direkt kontakt med huset, och även om den har det så har jag svårt att se hur vibrationer från VPn ska kunna fortplanta sig till huset via flexslangen.
Mycket bra fråga!Frågan var så pass bra, så inte ens CTC teknikern kunde svara, så vi fick erbjudandet att de köper tillbaka anläggningen. (via 100% kundnöjdhet)Självklart får vi stå för installationsarbetet och material.Vilket vi gladligen gör! För det låter som ett flygplan ibland....Hoppas jag inte skrämmer trådskaparen nu.