0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När det gäller åskskydd är skalan nästan oändlig, men lite enklare skydd sätter man på inkommande elledningar gärna vid mätarskåp. Dom är vida överlägsna dom i stort sett värdelösa som man pluggar in väggutagen. Men att "åsksäkra" är et rätt omfattande projekt som man nog bör anlita någon som vet vad dom sysslar med. Dom flesta elinstallatörerna har eller kan lätt skaffa rätt kunskap och rätt matr. Men var beredd på att det kan dra iväg i kostnader. Det handlar i stort om hur mycket det är vettigt att lägga på åskskydd.Du kan börja och titta här http://www.elrond.se/overspanningsskydd det är ett välkännt fabrikat av god kvalitet och det finns lite flera.
En trådlöst uppkopplad kamera som är ansluten endast till elnätet är oändligt mycket bättre än en kamera ansluten med kabel till nätverket och elnätet för ström.
Hur fungerar t.ex. dessa åskskydd som monteras i elcentralen? Bu eller bä?
En ny bov i dramat är automatiska gräsklippare, en jäkla massa kabel över stora ytor som bara väntar på ett nedslag i backen... Jag har stekt en laddstation.// Magnus
Just detta vart jag uppringd idag av en kund som jag hjälp tidigare. Hennes transformator till robotklipparen hade slagits ut när det åskade häromkring för några veckor sedan. Det är en automower 315 sa hon. Transformatorn är bytt o det lyser någon grön lampa. Men klipparen interagerar inte med tråden i backen. Kan det vara så jävligt att blixten sabbat tråden?? O hur felsöka det?