I dessa heta tider har tanken på en värmepump blivit aktuell.
Förutsättningar: 120 kvm 2 plan, byggt 1992. Södertörn, Nynäshamns kommun.
Legalett luftburen golvvärme i plattan nedervåning, Ventex FTX aggregat med tillskottsvärmare till övervåning, inga andra värmekällor. (Elradiator i övre hall när det är under -5 på vintern.) 3-glasfönster och årlig förbrukning ca. 13000 kWh.
Runt 500 kWh sommartid, så ca. 7000 kWh till uppvärmningen. Golvvärmen kickar in så smått neråt 4-5 grader på hösten, så det känns ändå ganska OK med värmeåtervinningen!?
Har tidigare tyckt att det troligen är på gränsen med lönsamhet med dessa siffror, men nu vill man ju ha något att kyla med på sommaren. Som det är nu så är det ganska kallt på övervåningen vintertid och hett på sommaren vid värmeböljor. Är även en viss seghet i golvvärmen vid växlande temperaturer, då hela plattan ska värmas upp.
Tanken är att sätta enheten ovanför entredörren, då blåser den rakt fram mot trappen till övervåningen. Bör funka bra med värmen, men jag inser att det blir svårare med kyla på övervåningen. Tror dock det blir för dyrt ekonomiskt sett med en innerdel även på övervåningen!? Sen borde väl ventilationen hjälpa en del att sprida luften lite också...
Med tanke på hur lite golvvärmen går om det är runt nollan, så kanske jag skulle klara en hel del av värmen med pumpen?
Blir troligen en Daikin då jag har en montör/säljare in om några kilometers avstånd
Kom med synpunkter och tankar!
Tack på förhand.