Den här sommaren får ju en att fundera rejält på hur man ska få huset svalare... Jag har begränsad kunskap om ventilation och värmepumpar varför jag tänkte tillfråga expertisen här...
Vi har ca. 70 kvm öppen yta med många stora fönster i norr- och öster-läge där solen lyser in från soluppgång fram till ca. 16:00 på sommaren.
Just nu är det ca. 30 grader på övervåningen med fläktar som blåser ut på solsidan och öppna dörrar mot baksidan (skugga).
Huset har mekanisk frånluft.
P.g.a. den stora fönsterytan i framförallt matsal har vi även problem att hålla jämn temperatur på vintern (speciellt i kallare perioder) och vi får då köra med ett par extra oljefyllda radiatorer i matsalen.
Vi har vattenburen golvvärme kopplad till en IVT HEE11 som installerades sommaren 2012 och pool VVX kopplat till och ett borrhål på 220 meter.
Så, frågan då, vad är "vettigaste" lösningen, frikyla via bergvärmepumpen eller ett luft/luft aggregat?
Fördelen med ett luft/luft är ju att vi skulle kunna få värme på vintern men eftersom det bara behövs värmetillskott när det är som kallast (under -10 eller väldigt blåsigt) vet jag inte hur effektivt en luft/luft VP värmer.
Driftskostnaden för frikylan lär ju bli betydligt lägre men räcker det till för oss?
Kostnad för de båda, är om jag förstått rätt, ungefär likvärdigt, runt 20-25.000 kr (inkl. installation)...?