0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
varför värme vintertid?Ett oisolerat hus med enkelglas kan väl inte bebos vintertid, eller?
Jaa, inte hade jag börjat där iallafall, fördelen med litet hus är att det är mindre med jobb när man ska isolera det.Och ville jag inte isolera huset skulle jag kallställa det varje vinter, du lär få massor med fukt på fönsterrutornas insida om du värmer huset.Du bör skaffa innerbågar och isolera innan du ens börjar fundera på att värma upp huset vintertid.Ser huset framför mig Lågt till tak, rött, breda plankor som innertak, trägolv och förmodligen bröstpanel med tapet ovanför.Det är iallafall den bilden jag får framför ögonlocken.
Seriösa installatörer brukar ju som regel bara installera ett eller ett par olika fabrikat som de har förtroende för.Vilka fabrikat kan han installera?Jag är dåligt påläst på Daikins värmepumpar, så vilken skillnad det är på de två du nämner kan jag inte säga.Du skriver inget om hur stor stugan är eller hur hög den nuvarande årsförbrukningen är så det blir lite svårt att rekommendera storlek på värmepumpen.Troligen behöver du en "35-modell" om huset drar så mycket energi som du verkar antyda.Att byta fönster vore troligen en bra affär, eller försöka sätta in en extra båge vintertid.
Sommarstugor tar absolut ingen skada av att "kallställas".Vattenrör tappas ur....Att hålla 13 grader i en sommarstuga som står oanvänd i sex månader......blir endast kråkorna och mössen glada över.
Tror som dig max Ett nytt hus med plast i väggarna behöver grundvärme, framförallt på vårvintern.Dom gamla 1800-tals torpen som har stått oeldade i årtionden klarar av att kallställas mycket bättre.Ett tips, sätt in innerbågar men byt INTE fönster..