Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Diplomat optimum TWS 8 slår jordfelsbrytare, operating pressure switch?  (läst 1709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lennart258

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
Jordfelsbrytaren började lösa ut oftare och oftare över en tvåveckorsperiod och från igår går det inte att köra pumpen alls. JFB löser ut genast när pumpens huvudbrytare slås till. Mellan L1 och jord mäts ca 770 Ω. Hittade ett elschema på nätet och börjar söka jordfelet. Efter att ha följt motståndet en stund hamnar jag mellan 217 och 220 på control unit (2.5B sidan 17. http://www.geotherma.be/wp-content/uploads/2014/08/Diplomat-optimum-Elektrische-schema-ENG.pdf).

Den misstänkta komponenten verkar vara 403 operating pressure switch (jag är inte speciellt van vid varken värmepumpar eller elscheman). Jag förstår inte hur detta fungerar, var sitter den komponenten?

Till saken hör också att jag vid letandet hittade ett VB-läckage från cirkulationspumpen (den är utbytt en gång på garanti efter lagringen var totalslut efter ca 6 år). Det kommer kanske en droppe var 10e minut. det var lite fuktigt och rostigt här och där. Det hör också till saken att skärmen inte fungerar. Jag har haft detta på min att-göra-lista i ca 3 månader men eftersom den inte är nödvändig för driften har jag skjutit det framför mig. Enligt foruminlägg verkar detta gå att lösa med nya kondensatorer. Detta borde väl inte ha samband JFB-problemet!?

Thermia diplomat optimum 8 -07

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25772
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På 217 sitter flödesvakt/nivåvakt för köldbäraren om jag inte ser helt fel.
Har du grundvattenvärme eller typ nått villkor från kommunen att du måste ha denna?
Annars (vid vanlig berg eller jordvärme) så behövs den inte om man manuellt kollar nivån på köldbäraren regelbundet.
Den sitter antingen monterad på nivåkärlet för köldbäraren eller nånstans på köldbärarrören vid värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lennart258

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
Vad jag vet har jag ingen flödesvakt (bor i skogen). Jag antar att det är tillval och därför streckat i elschemat. Om man har en får den spänning från samma ställe som operating pressure switch (1.8D). Skulle ju kunna vara uttaget till flödesgivaren som läcker till jord via fukt/smutbrygga. Frågan är var det uttaget sitter (eller uttaget till operating pressure switch för den delen). Kan inte hitta någon av dem rent fysiskt.

EDIT: Det är nog mer troligt att felet ligger nära flödesgivaren (som du nämnde) än operating pressure switch. Vid mätning mellan 217 och 220 kopplade jag givetvis bort kontakten och då bryts ju kopplingen mot 218. Jag hade rört ihop det i huvudet av all mätning. I verkligheten står det DP vid 218 och Larm vid 219 (se bifogad bild på control unit)
« Senast ändrad: 26 juni 2018, 22:02:42 av lennart258 »
Thermia diplomat optimum 8 -07

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25772
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Mätte du på plinten med kontakterna bortkopplade?
I så fall är det inte komponenten utan reläet eller på styrkortet som du har felet.
Det kan mycket väl vara en elektrolytkondensator som gett upp.
« Senast ändrad: 27 juni 2018, 07:46:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lennart258

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
Hej!
Mätte du på plinten med kontakterna bortkopplade?
I så fall är det inte komponenten utan reläet eller på styrkortet som du har felet.
Det kan mycket väl vara en elektrolytkondensator som gett upp.

Låter rimligt med tanke på att jag troligen inte har någon flödesgivare. Det som har förvånar mig lite är att resistansen är stabilare än vad jag hade väntat mig av en fukt/smuts/oxid-brygga.
Thermia diplomat optimum 8 -07

Utloggad lennart258

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
Blir inte klok på detta. För att testa något kopplade jag bort pinne 217 (bara 217 såvida det inte finns någon dold förgrening som jag missat). Den får annars fast matning från L1. Slog på strömmen men det var stendött. Gav 217 spänning igen genom att tvinna ihop de två trådar som egentligen skulle sitta i ett plinthål (plinten i övrigt tom) mäter 804 Ω (tidigare 768 Ω). Slår på spänningen och pumpen går igång. Den gick tills jag råkade putta isär sladdarna med tångamperemetern. Då tvärdog den igen. En halvtimme senare pillar jag in trådarna i plinten (som inte i sig verkar läcka till jord) igen och slår på spänning vilket slår ut JFB. Flera försök ger samma resultat. Mäter nu 778 Ω mellan 217 och jord. JFB löser inte ut genast utan efter ca 2 s när något (relä?) klickar.

Om 217 får fast matning varför löser inte JFB ut genast när spänningen slås till om 217 då läcker 230/800=288 mA mot jord och JFB är specad 30 mA???
Thermia diplomat optimum 8 -07

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25772
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
217 matar ju alla relä (nr 211-216) med spänning.

Dessa relän styr i tur och ordning (om jag inte ser helt fel):
211 - 302 Brinepump
212 - 363 Växelventil
213 - 303 Radiatorpump
214 - 363 Växelventil
215 - 362 Shunt
216 - 362 Shunt

För att felsöka så kan du dra ur varje tråd i tur och ordning och se när jordfelet upphör?
Sen förstår jag inte heller varför JFB inte löser direkt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lennart258

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
217 matar ju alla relä (nr 211-216) med spänning.

Dessa relän styr i tur och ordning (om jag inte ser helt fel):
211 - 302 Brinepump
212 - 363 Växelventil
213 - 303 Radiatorpump
214 - 363 Växelventil
215 - 362 Shunt
216 - 362 Shunt

För att felsöka så kan du dra ur varje tråd i tur och ordning och se när jordfelet upphör?
Sen förstår jag inte heller varför JFB inte löser direkt?

Så måste det ju va! 217 är matningen till control unit (styrkort på svenska?). Tänktente på dä! Då är det väl fullt rimligt med ca 800 Ω mellan 217 och 220 (N). Är felet då att nollan läcker mot jord någonstans i VP på fel sid jordfelsbrytaren?

Thermia diplomat optimum 8 -07

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25772
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
 Sc:,h
Just det nolla och jord är ihopkopplade inne i elcentralen, det är därför du får kontakt där.
Arbetsbrytaren är väl allpolig så om du bryter denna så är det lättare att hitta var du har ditt fel?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7263
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En allpolig brytare ska bryta alla faser, nolla och skyddsjord räknas inte som "poler". Så normalt använder man trepoliga brytare (ofta med en hjälpkontakt för manöversrtröm som inte ska användas för nollan då den bryts före och sluts efter dom övriga kontakterna) som tex allpoliga säkerhetsbrytare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lennart258

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
Säkerhetsbrytaren bryter bara faserna. Nu fungerar det igen! Jag vet inte varför. Senaste jag vet jag gjort är att dra i div. nolledare för att se att de sitter fast ordentligt samt haft isär kb-pumpkontakterna. Inte så lätt att fortsätta felsökandet just nu. Hoppas den börjar bråka snart igen och inte i vinter.
Thermia diplomat optimum 8 -07

Utloggad lennart258

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
Vatten från den läckande pumpen hade letat sig in i pumpens styrning. Kabelanslutningen sitter i nederkant så vattnet hamnade där. Några mm mellan fas och jord liggandes i vatten var inte optimal för funktionen. Att förklara hur vattnet kunde leta sig in i drivningen kräver lite långsökta resonemang. Efter att ha blåst ur kontakter och elektronik lade jag dem i ugnen på 60 °C i en timme och därefter fungerade det igen. Jag visste då inte var vattnet läckte men jag rengjorde o-ring och säten ordentligt. Detta hjälpte inte mot läckaget så jag gissar att det läcker mellan rotorhus och mellanvägg istället för mellan pumphus och motor. Blir till att riva ner igen och försöka åtgärda.

Det är inte först gången Wilo-pumparna bråkar med mig. Den som nu läcker är ca 4 år gammal. På den förra var lagring totalslut efter ca 6 år. Rotorglapp på någon mm, skramlade rejält! Lagret i mellanväggen går heller inte att byta då pumphjulet verkar gjutet på axeln och rotorn sitter på andra sidan lik gjuten. För det priset förväntar man sig bättre kvalitet.

När jag upptäckt att det var denna CP som slog JFB tänkte jag prova styrningen från den gamla pumpen. Kontakten mot motorn såg dock lite annorlunda ut jämfört med den nya.

Tack Carl N för att du hjälpte mig förstå kopplingarna.
Thermia diplomat optimum 8 -07

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?