Hej,
Fick min värmepump (F2120-12 / VVM320) installerad och igångkörd för 8 månader sedan. I går (Fredag kväll) upptäckte jag att det lyste rött på dörren och att jag fått ett larm. Inverterfel Typ II, (429. EB101. F:112).
Föreslagen åtgärd: Bryt strömförsörjningen till enheten och kontrollera säkringar, faser, etc. Slå på enhetens huvudbrytare och avvakta normal funktion. Om larmet kvarstår stäng av enheten eller försätt den i hjälpläge. (vilket jag gjorde)
Blir lite förvånad att denna `smarta´ värmepump ber mig kolla strömförsörjningen. Finns det inga spänningsvakter som känner av status på matningen??
Mina tidigare erfarenheter av värmepumpar begränsas till min gamla frånluftvärmepump (Aquarex)som jag skötte helt själv i 16 år och ägaren därefter bytte ut den efter totalt 25 års ålder.
När jag ser enheternas gigantiska kretskort och speciellt ute-delens mycket utsatta för damm - smuts - kondens blir jag lite orolig för framtida utgifter.
Nåväl, tillbaka till problemet. Finns det någon som känner till vad Larm: 429 - EB101 - F:112 innebär mer i detalj?
Det blir till att ringa installatören på måndag trots att han inte är auktoriserad serviceman av Nibe (garanti-tidskrav)