0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nibe 730 kräver väl en viss lägstatempatur på frånluften som den jobbar med för att kompressorn ska fungera optimalt.Typ 17 grader?Om du vill ha det kallare än så när du inte är där kommer pumpen troligtvis då att bara köra på eltillsatsen, vilket kanske inte är så ekonomiskt i längden.Du lär säkerligen få bättre svar här inom kort, men du kan ju specificera vilken temperatur du vill/bör ha i kåken när du inte är där och vilka tidsperioder vi pratar om i så fall.
Jag ser på Nibes hemsida att både F730 och F750 klarar ner till +6 grader på frånluften. Vill dock minnas att jag läst eller hört någonstans att kokpunkten för medlet som kompressorn jobbar med ligger på typ 16-17 grader eller att det på något annat sätt var en viktig gräns för optimal drift med kompressorn.Är detta helt taget ur luften eller blandar jag ihop äpplen och päron nu? Eller gäller detta någon äldre version av F750?
Sen har tydligen F750 av nyare version, samma min. frånluftstemperatur som F730(?)
Det där skulle jag nog kolla upp väldigt noga innan jag bestämmer mig, framförallt om den verkligen kan återvinna vid så låga temperaturer och inte bara tuffa vidare med hjälp av elpatroner. Skulle faktiskt bli förvånad om den skulle kunna hålla tempen i ett hus på 12 grader om den bara fick 12-gradig frånluft att återvinna från. Däremot en kombination med både LLVP och FLVP kanske är lämplig just i ett hus som står tomt en stor del av året. Det gör ju inget om LLVP'n skramlar & väsnas och blåser luft när man inte är där. Å när man vistas i huset kan man stänga av LLVP:n och bara köra på FLVP.Om nu inte Nibe har lyckats med en bedrift, ända ner till +6 grader...
Det står +6°C i produktbladet för F750 på hemsidan. (Jag mailar Nibe och frågar för säkerhets skull!)
Frågan är om man får bygga hus med en värmekälla som inte kan täcka husets hela värmebehov, och att då eleffekten blir för hög med bara elpannan i drift.