0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag hade en Gree.Den höll i sex år, sedan blev det nå´t fel hos kretskortetden var dock mycket bra under de åren den fungerade
Hallå!Jag har bestämt mig för att köpa en luftvärmepump. Hade efter att ha läst på lite, kommit fram till att det skulle få bli en Mitsubishi Hero LN35.Kontaktade en installationsfirma som gjorde ett hembesök inför beställning. Dom hade inget emot Mitsubishi LN35, det var en väldigt fin maskin tyckte dom. Men dom rekommenderade Gree U-crown pga bättre värmeeffekt vid kallare väder etc. Fick även kika på innedelen som var i borstat stål och både såg och kändes väldigt rejäl.Det blev då så att jag valde bort Heron och beställde en U-Crown istället. Men det skrämmer mig hur lite det finns att läsa om dessa pumpar. Hittar i princip ingenting på detta forum.Har jag blivit grundlurad? Eller kommer denna pump kunna leverera bra värden i 10+ år? Finns det någon som har erfarenhet av U-Crown? Börjar bli lite nervös...
Om jag förstod rätt så ger u-crown 3,6kW vid -15 och jämfört med LN35 som ger 4kW vid -15 inkl avfrostningar så kan väl då inte LN35 vara sämre eller missuppfattade jag grees produktblad!!Framgår inte om u-crowns effekt var inklusive avdrag för avfrostning eller inte.Snabbt koll så är LN lite effektivare.Prismässigt däremot så antar jag att u-crown är betydligt billigare, glömde kolla men antar att dom också kör med den numera vanliga 5års garantin.
Trodde det var större prisskillnad. Ska inte säga att det är så i det här fallet då jag inte vet några prisbilder men det är inte helt ovanligt att en modell med högre förtjänst gärna påtalas Kanske kommer fler synpunkter från ägare av u-crown i den riktigt kalla regionen som kan ge lite synpunkter som hjälper dig
Har inte hört något ont om u-crown om det gläder dig Hade det varit en problemmaskin så hade det garanterat funnits en del inlägg om detOavsett vilket märke och modell en nybliven värmepumpsägare har fått monterat som ger värme så brukar det bli positiva tillbud.Sen om den fungerar bra är en annan sak jämfört med något som kanske hade varit ett mycket bättre val över tid kan ju inte ägaren veta då man inte har något att jämföra med.För dina förutsättningar så kanske det är helt rätt modell och dom 3 tusenlapparna på en LN varit bortkastade
Jag har satt upp ett antal av dom där maskinerna, dom äldsta installationerna börjar ha några år på nacken. Dom flesta visserligen med Vivax sticker men är samma maskin i grunden. Ingen av dom här har krävt nåt återbesök eller efterservice så känns som relativt hyggliga maskiner trots allt. Softan har uppdaterats under åren och smärre förbättringar men grunden har bestått så här långt. Gränssnittet för wifin är väl ingen direkt höjdare och har i etapper varit problem att logga in där men pumparna i sig har fungerat klanderfritt.Så tycker du kan vara väl till mods över ditt val. Mitsun hade säkert också varit ett bra val men tror ärligt sagt inte du ska behöva ångra dig.Har satt upp olika Gree kloner då dessa har varit lätt åtkomliga även för en månskensinstallatör, av dessa är det lustigt nog endast en som hade just Grees egen sticker (en Gree Hansol 25:a) som krävt service i efterhand, då hade magnetspolen på fyrvägaren kortslutit och brännt upp styrkortet. Nytt styr och ny spole på garanti utan problem även om det tidsmässigt tog lite tid.