Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test med billig lösning  (läst 8404 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha låg energikostnad
Test med billig lösning
« skrivet: 06 februari 2006, 08:56:13 »
Jag har under helgen installerat en rumsgivare och med denna startar/stoppar jag cirk-pumpen till rad-systemet.
Bivalent shunt ställer jag då i läge 5 dvs max maxläge utan tillsats från tanken.
Detta verkar fungera ok, när rumstemperaturen är uppe stoppar pumpen och VP laddar då fullt in på ack-tanken.
Funderar på att även köra cirk-pumpen som "växelventil" dvs växla till tanken med jämna mellanrum även om
inte rumstemp är uppnått.
Gjorde testet eftersom jag inte har lust att meka med rörinstallationen just nu men ville ändå se vilken resultat detta gav.
Till våren hade jag tänkt slänga ut shunten till förmån för en riktig växelventil men detta kanske räcker??
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Test med billig lösning
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2006, 21:22:01 »
Hej Koreanen!
Kan du inte lägga upp en enkel ritning på hur din anläggning ser ut?

Jag måste erkänna att jag inte förstår. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha låg energikostnad
SV: Test med billig lösning
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2006, 13:55:32 »
Har inget bra program att rita upp det där jag sitter nu men har fått ihop en "streckgubbe" i alla fall.
Givetvis är det en massa avsängningskranar, säkerhetsventiler och filter också men principen är så här.
1 = CP för VP
2 = bivalent shunt
3 = CP för rad
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Test med billig lösning
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2006, 12:02:10 »
Tjenare
Att ha en innetempgivare som styr cirkpumpen fungerar nog men det ger en ojämnare värme än att välja en chuntautomatik med inne och utegivare. Även lösningen med ev växelventil tror jag blir en dyrare lösning i slutänden.
Jag har en liknande koppling som du verkar ha fast jag har kopplat returen från radiator kretsen på röret från ack tanken till vp.n i stället. Detta för att inte blanda in returvattnet i tanken så det kyler den i onödan samt att vp.n får lite svalare vatten att jobba med. Jag har även kopplat en ändlägesbrytare på shunten att styra elpatronen till spetsvärmen med samt att jag värmer tanken en gång i veckan till 75 grader. Med denna lösning håller jag cirka 52 grader i tanken förutom när värmebehovet ä större.
Mvh/gögga 
Gögga

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha låg energikostnad
SV: Test med billig lösning
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2006, 13:13:03 »
Gögga,
Ok, har kollat på alternativet med shuntautomatil också.
Du får gärna meddela vad för prylar du använder samt om du har koll på vad kostnaden blir.
Har nu kört några dagar med "cirk-pumpsautomatiken" och det har faktiskt fungerat bra och
jag har inte upplevt så mycket temperatursvängningar, håller 22° inne.
Nu är det kanske svårt att avgöra när utetemp pendlar mellan -5° och +5° men ändå.
Har i alla fall fått upp tempen i tanken till 52° och dit kom jag inte för CP gick konstant, då räckte inte
värmen vare sig till tanken eller rad fullt ut..
Man kan ju köra enbart på rumsgivare eller köra växlingcykler men om resultatet skiljer sig på dessa
driftsfall kan jag ännu inte bedömma.
Bergvärmeanläggningar kör väl växlingscykler och det är väl inga klagomål där.
Ingen tillsats har gått in heller så ekonomiskt måste jag se testen som lyckad.   ::)
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Test med billig lösning
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2006, 14:24:17 »
Den största skillnaden mellan växelventil och din chuntautomatik är nog slitaget på cirkpumpen. Du får nog in en för kall retur till
tanken som kyler den. Temperatur svängningarna märker du mest utmed ytterväggarna och fönstren vid snabba tempväxlingar utomhus. Olika mycket förstås beroende hur isolerat ditt hus är. En komplett anläggning känner väl av tempen i tanken och växlar dit vid behov. och går sedan enbart på returvattnet från radiatorerna för att inte behöva jobba i onödan.
De flesta pumparna har endast en utegivare som man får ställa in en kurva på efter hur energikrävande huset är för att styra uteffekten till radiatorn med så fungerar även en schunt reglering.
Priset för en schunt automatik är nog från  2500 :- och uppåt. Själv har jag en Ouman reglering. Den måste klara att vrida 180 grader när man har en bivalent schunt. Om du har pressad ekonomi så kolla efter en beg. borde finnas tycker jag.   

 Mvh/gögga
Gögga

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Test med billig lösning
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2006, 15:23:23 »
Jag kom på mig själv a:gl att bivalenta schuntar har 90 gradersvridning med. Jag rekomenderar en reglering med utegivare Klarar du dig utan så har Rinkaby en för 2000:-
/gögga
Gögga

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Test med billig lösning
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2006, 17:48:22 »
Koreanen!

Hur styr du VP?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha låg energikostnad
SV: Test med billig lösning
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2006, 13:01:32 »
VP startar och stoppar på returtempen till VP
Stopp på 45 ºC och start vid 2 ºC lägre.

dvs VP "lever sitt eget liv" som den levererades.
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Test med billig lösning
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2006, 13:57:17 »
Nu vet jag inte om jag förstår biv shunt helt riktigt, men jag tror den fungerar så här.

När shunten står på lägsta kommer vattnet från returen på rad (kallar det för S).
När shunten står på mellan kommer vattnet från tank (kallar det för V).
När shunten står på max kommer vattnet från VP (kallar det för N).

När shunten står på låg och mellan är det inget problem, men när den står på max så blir det. Om rad tar allt vattnet från "N" räcker inte VP eftersom flödet på VP inte är så stort som flödet på rad.
Då måste rad även ta vatten från tank på "vänster sida" på mitten i tanken.
Det 50 ºC vattnet  från VP blandas då med kanske 35 ºC ifrån tanken, och ut till rad blir det 40 ºC.
Nu kommer tanken endast att matas ifrån returen på rad. Med en tempdelta på 10 ºC över rad matas tanken bara med 30 ºC.
Som jag ser det kan det ju aldrig fungera OK.

Om du istället aldrig sätter upp shunten på max, utan tar allt vatten från "V"
så att "N" blir stängd, så laddar VP mot tanken hela tiden.
På de viset kan du få upp temp i tank till 50 ºC-55 ºC.
Då får du tillräckligt VV.
Om du sedan styr radCP med inomhustermostat är kanske en lösning.

Ett annat alternativ vore om du styrde VP med inomhustermostat.
Lät shunt stå på "V". RadCP på hela tiden.
En liten billig elektrisk VVB i serie med VV.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Test med billig lösning
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2006, 23:18:37 »
Hej
En bivalent shunt om den är kopplad rätt skall vid stängd cirkulera vattnet från radiatorn.
Vid halvt öppet ta ut max från värmepumpen vid helt öppen ta endast från tanken. När den är helt öppen så matar vp.n max in i tanken och en elpatron värmer tanken extra så att värmen till radiatorslingan får så mycket värme den behöver.
/gögga
Gögga

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Test med billig lösning
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2006, 17:50:04 »
OK! Jag hade helt fel :-[

Men om shunten står på 5 så kommer vattnet från "N". Då blir det som jag sa. Tanken får ingen direktuppvärmning av VP utan värms bara av returen.
När väl termostatventilerna på radiatorerna stoppar flödet kan tanken börja värmas igen.
Jag får inte ihop det. Jag tycker att det är i fel ordning. Uppvärmning av tank (och VV) först, sedan rad.
Nu vet jag i och för sig inte hur elpatron är kopplad. Ligger den på TS på VP eller är den externt kopplad på temp av tank?

Hur mycket energi gjorde du av med innan du skaffade VP?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Test med billig lösning
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2006, 20:23:08 »
Du har nog rätt i att värmen från vp.n inte räcker till när man kopplar radiatormatningen på röret från vp.n till tanken det skiljer visst från min anläggning.
Jag har kopplat vp.n in så den matar i ack tanken nedanför elpatronen.  Sedan  tar jag ut radiatorvattnet från tanken med en koppling nedanför matningen från vp.n på det sättet matar jag alltid tanken med vp.n och tar vp värmt vatten till radiator slingan där i huvudsak. Men när inte värmen räcker till där så börjar den att ta från toppen av tanken. Returen från radiatorerna har jag satt på röret från tanken till vp.n för att den inte skall kyla något i tanken.

/gögga
Gögga

Utloggad koreanen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill ha låg energikostnad
SV: Test med billig lösning
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2006, 07:58:06 »
AlfM,
Du har helt rätt i att det inte kan fungera pga att rad-kretsen har högre flöde än VP.
Det var därför jag gjorde testen med att stoppa rad-CP. Stopp på CP ger full laddning av tanken.
Du har också rätt i att det fungerar bra när shunten står i "blandningsläge".
Det vill säga att jag endast jagar en lösning för de riktigt kalla dagarna (är medveten om att elpatron krävs när det är riktigt kallt)
Kör nu med växelfunktion 45 min on/ 45 min off även om inte rumsgivaren är uppe i temp.
Får kraftig temperatursvängning i den nedre delen av tanken (32°-45°) medans den övre håller sig på 50°
Har klarat ner till -5° utan eltillsats på detta sättet och ändå haft 50° i toppen.
Frågan ärbara hur bra VP mår av ständiga svängningar på returen  Sc:,h
Har en fighter 2005/8 till en 500L focus ackman-tank.
Radsystem underhålls med en manuell bivalent shunt.
Total årsförbrukning 2006 = 15900 kWh
2007 = 15200 kWh

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Test med billig lösning
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2006, 10:46:09 »
Mitt förslag är att du flyttar returen från radiatorerna till röret mellan tanken och vp.n sedan flyttar du vp. matningen till radiatorn från röret dit där du har returen i dag.
så cirkulerar vp. vattnet med en 45-50 grader i botten på tanken och elpatronen så långt upp som möjligt för ev.spetsvärme till överdelen. Sedan
en automatik till shunten.

Mvh/gögga
Gögga

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!