Hej!
Håller på att installera frikyla i tre sovrum. Har läst många trådar i ämnet här på forumet och lärt mig mycket med några frågor återstår.
Bakgrund: Tog kontakt med en installatör som skulle hjälpa mig med frikylan. Han sålde 50m isolerad 20x2,8 10BAR PEX-slang (se bifogad bild på liknande slang) till mig som jag drog från pannrummet i källaren och upp till vinden, två våningar upp. Detta var möjligt då vi genomförde en större renovering och hade öppnat upp väggar och bjälklag. Valde senare att inte gå vidare med denna installatör pga att:
1. Han låg ca 50% högre i pris på konvektorer än vad jag själv kunde köpa dessa för.
2. Offerten byggde på att jag, trots en ganska hög arbetskostnad, ändå skulle göra allt grovjobb med att montera de infällda tak-kassetterna och dra rör.
3. Han sålde
PEX-rör till mig som skulle cirkulera brinen i huset, vilket ju inte alls är tillåtet!
Att byta mot koppar nu är omöjligt utan att riva upp väggar och tak igen.
Kommer därför att göra installationen själv (bortsett från elen). Installerade ca 100 kvm golvvärme i huset med strålande resultat för två år sedan, så viss kunskap och självförtroende finns
Bifogar en bild på hur jag har tänkt mig installationen.
Det är alltså tre sovrum som jag vill kyla (och ev ett fjärde om det visar sig att kylan i hålet räcker). Två av sovrummen är på markplan och kommer kylas med infällda konvektorer i taket (typ Eveco SK-ECM12?), matade från kattvinden ovanför. Det tredje sovrummet är på vindsvåningen och kommer kylas med en konvektor i väggen (typ CRC-IO 43?), matad från kattvinden bredvid. Borrhålet är 110 m djupt och bergvärmepumpen är en IVT Greenline C8 från 1998.
Eftersom jag inte vill leda ut spritblandninen via PEX-rör i huset (den brann rätt bra efter lite uppvärmning) så är jag tvungen att gå via en värmeväxlare och ha en separat krets för kylan. Jag tänker koppla in mig mellan hålet och inkommande köldbärare på pumpen. Det finns redan avstick med tre kranar som användes vid fyllningen av kollektorn. Se bifogad bild. Med hjälp av de tre kranarna så kan välja om brinen ska gå via värmeväxlaren eller inte, beroende på årstid.
Vad gäller styrningen av konvektorerna så kommer varje enskild konvektor ha en termostat som startar fläkten och öppnar sin ventil samt startar cirkulationspumpen via ett relä i pannrummet. Detta verkar vara standardlösningen eller har jag missat något?
Så för att sammanfatta....det här är vad jag undrar:
1. Finns det några åsikter på mina tankar ovan samt den bifogade skissen över systemet?
2. Eftersom kylkretsen bitvis går på ouppvärmd kattvind så måste den frysskyddas. Vilket fryskydd bör jag använda med hänsyn till brandrisken? Glykol? Koncentration?3. Förslag på lämplig isolerad cirkulationspump till kylkretsen? Är det någon poäng med varvtalsstyrning som anpassar sig efter hur många konvektorer som är öppna?
4. Förslag på lämplig isolerad plattvärmeväxlare. Vill ju självklart kunna suga ut så mycket kyla ur brinen som möjligt men inte hindra flödet till värmepumpen allt för mycket.
5. Hur brukar man göra för att tvångsköra bergvärmepumpens cirkulationspump för att dra runt brinen i kollektorn? Kan elektrikern helt enkelt låta reläet som startar kylkretsens cirkpump även strömsätta värmepumpens cirkpump? Reläena blir alltså paralellkopplade och när minst ett är slutet, så går cirkpumpen i värmepumpen. 6. Efter den tidigare golvvärmeinstallationen så har jag en hel del 17x2 4BAR PEX-slang liggandes. Kan jag använda denna från "huvudledningen" ut till konvektorerna om jag isolerar den med flexslang och rörisolering likt den färdigköpta? Den tål mindre tryck men räcker 4BAR?7. Jag tänker mig ett expansionskärl med övertrycksventil vid högsta punkten. Rätt tänkt? Vilket tryck på ventilen?
Tack på förhand!