0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har en Nibe fighter 1215. Normalt är det 1 timmas tillsats tid (TS-tid) per månad.Under januari månad 2006 hoppade plötsligt TS-tiden upp till 20 timmar!!!Nu under februari verkar det helt plötsligt vara tillbaks på normal nivå, i alla fall så har TS-tiden inte ökat sedan 1 februari.Nu undrar jag, vad kan det bero på att det helt plötsligt under en kort tidsperiod går åt en massa TS-tid?Tacksam för alla tips och ideér.Thomas
Person A: "Vet du vad? Det är alldeles förskräckligt, både min fru och jag har visat sig ha AIDS!"Person B: "Det är väl inget! Jag hade 2 timmars TS på min värmepump i januari." Det har visst blivit något av en religion här på forumet att hålla sig ifrån tillskott till varje pris. Nu skall jag vara motvals:Tänk er t ex 800 gradminuters underskott i ett dåligt isolerat hus som börjar bli utkylt lagom tills vårsolens heta strålar på förmiddagen. Känns inte sådär "jätteekonomiskt" att åka till jobbet medans pumpen och solen tillsammans kämpar om att få upp inomhustempen till sådär 26 ºC.I ett riktigt, riktigt trögt och välisolerat hus må det vara OK att testa sådana inställningar ni diskuterar, men inte för alla hustyper och personer. T ex orörliga pensionärer är känsligare för 1 grad kallare inne.Såhär kör jag åt min gamla mor som bor i huset överst i presentationen för önskad 22 graders temp inne.Håll i er nu Kurva 9 +2Start kompressor -60Start tillsats -300Diff tillsats 30Inomhusgivare (bör) 22Inomhusgivare kompensationsfaktor 1,5Tillskott max steg 1 (3kW)Effektvakt aktiverad (för huvudsäkringarnas 16A)Inomhusgivaren är driftsatt efter att kurva 9+2 visade sig ge ganska exakt 22 grader i utomhusspannet +0 till -22 som bjudits under de tre sista veckorna här i södra Sverige.Huset är dåligt isolerat (bara skriker efter tätningslister och tilläggsisolering) Om jag släpper ner underskottet mer än 300 gradminuter så börjar det faktiskt märkas.Tanken med det låga värdet på diff tillsats är att pumpen klarar nästan alltid hela behovet. Ibland behöver man bara "putta" gradminutrarna åt rätt håll lite lite grann.Enda kruxet med detta är i så fall livslängden på kontaktorerna. Det blir definitivt fler korta duttar. Inställningen är alltså åt komfort-hållet och ger väldigt stabil och skön inomhustemp. Det har väl också sitt värde? Tillagt i efterhand.Kompressordrifttid under tre kalla vinterveckor 88% Tillskott 10 timmar varav 2 vid uppstart och 1 vid periodisk höjning.Det som redan märks är att det kunde vart 100 meter till i backen. KB in parkerat sig på -1.
Är det någon som vet hur man byter fläktar på en ctc master 103-9l, man ser fläktarna från ovansida när man tittar ner i hålen.
Citat från: kjellberg skrivet 05 februari 2006, 20:43:21Är det någon som vet hur man byter fläktar på en ctc master 103-9l, man ser fläktarna från ovansida när man tittar ner i hålen.Man måste ta isär plåtarna upptill och kanalerna, sen delar man frigolit formen upptill på mittenoch lyfter av den så sitter fläkten fastpressad där.Frigoliten kan vara lite svår att sära så man kan få ta i lite.Har du en ny motor som ska dit så klipp kabeln på den gamla uppe vid motorn sen tejpar du ihop den nya med den avklippta så kan du dra ur den gamla vid anslutningarna mitt på pumpen såföljer den nya med i samma väg.Sen monterar du ihop det i omvänd årdning.