0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gällande olja för insmorning av följande delar:Är med på att oljans viskositet varierar, men för följande generella/vanliga ändamål, behöver man speciella oljor eller kan man använda någon form av universalolja?Hjulbultar till bildäck (så dessa ej skall rosta fast)CykelkedjaRörliga delar ex. kullager etc barnvagnHar en skvätt motorolja över som jag tänkte fylla upp oljekannan med och använda som universalolja.
Hjulbultar bör smörjas med kopparpasta, då lossnar de inte men rostar inte heller fast.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromsbelagg/Kopparpasta-2000017187/
Dra inte för kung och fosterland utan använd momentnyckel och dra till det moment biltillverkaren eller fälgtillverkaren föreskriver. Jag har varit med om lite för många missöden pga klåpare som har dragit för hårt och sedan råkat ut för att t ex hjulbultar har gått av eller gängor skurit ihop.
Det finns en risk med att smörja skruven till hjulen. Har man trumbroms till färdbroms eller handbroms kan fett eller olja följa med skruven in och sedan stänka på insidan av trumman om man har otur. Själv använder jag en liten mängd koppar eller aluminium pasta och har alltid gjort så utan några problem. Extra viktigt på avgasrör och liknande där det blir riktigt varmt. // Magnus
Lite vid sidan av ämnet: hjulbultarna på min bil ska dras med ett moment på 95 Nm. Det är inte så mycket. Faktiskt så pass lite att jag kände mig föranlåten att kontrollera att momentnyckeln fungerade som den skulle när den var nyinköpt (det gjorde den).