Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Erfarenheter av Nibe organisation, support, service och kompetensnivå.  (läst 610 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Randalf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla med erfarenhet av Nibe
Jag har haft trassel med installation av en ny SMO20 styrcentral sedan mitten av januari 2018
till slut efter tjat och diskussion byttes den felande nya styrcentralen ut efter 3 månader... efter att bl.a. styrkretskortet på värmepumpen bytts 3 ggr.... Den första SMO20 larmade i tid  och otid c:a 30ggr på 2 månader och varje gång larmet går - ingen värme till huset (sommarhus - som tur var hade jag eget temp.larm i huset via sms - EJ NIBE,  så jag kunde ringa VVS firma som fick åka ut hur många ggr som helst för att slå av larmet på den nya SMO20). Så fick jag tillslut igår den felande nya SMO20 utbytt till ytterligare en ny SMO20 och.....inget varmvatten, kunde ej få hjälp med  UpLink som jag betalar för, motorn för växelventilen var ej monterad - glömde, elboxen till elpatron stod i manuellt läge - ska stå i autoläge, dessutom var varmvattenfunktionen ej påslagen, kan bara göras i service-läge dvs man håller in Returknappen 20 sek - endast till för serviceombuden - ej os amatörer....suck! 
Nibe support - minst 40-50min väntetid och de kan tydligen också läsa innantill i bruksanvisningen men inte så himla mycket mer.
Organisationen av serviceombud: två olika ombud ute i januari men ingen rapport fanns hos på serviceavdelningen hos Nibe - så servicechefen visste ingenting när jag till slut fick tag på honom i början på APRIL.  Alltså inget upplagt felärende..ännu.
Så finns det andra erfarenheter av Nibe´s produkter, support och service?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6229
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är väl den som sålt/installerat anläggningen som ska se till att den fungerar och inte Nibe. Så vänd dig till installatören med dina klagomål.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 244
Känner inte igen det alls. Har bara mycket goda erfarenheter (både gällande tidigare bergvärmeanläggning i förra fastigheten och LVVP i nuvarande).

Det är installatören som i grunden är avgörande.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 646
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej alla med erfarenhet av Nibe
Jag har haft trassel med installation av en ny SMO20 styrcentral sedan mitten av januari 2018
till slut efter tjat och diskussion byttes den felande nya styrcentralen ut efter 3 månader... efter att bl.a. styrkretskortet på värmepumpen bytts 3 ggr.... Den första SMO20 larmade i tid  och otid c:a 30ggr på 2 månader och varje gång larmet går - ingen värme till huset (sommarhus - som tur var hade jag eget temp.larm i huset via sms - EJ NIBE,  så jag kunde ringa VVS firma som fick åka ut hur många ggr som helst för att slå av larmet på den nya SMO20). Så fick jag tillslut igår den felande nya SMO20 utbytt till ytterligare en ny SMO20 och.....inget varmvatten, kunde ej få hjälp med  UpLink som jag betalar för, motorn för växelventilen var ej monterad - glömde, elboxen till elpatron stod i manuellt läge - ska stå i autoläge, dessutom var varmvattenfunktionen ej påslagen, kan bara göras i service-läge dvs man håller in Returknappen 20 sek - endast till för serviceombuden - ej os amatörer....suck! 
Nibe support - minst 40-50min väntetid och de kan tydligen också läsa innantill i bruksanvisningen men inte så himla mycket mer.
Organisationen av serviceombud: två olika ombud ute i januari men ingen rapport fanns hos på serviceavdelningen hos Nibe - så servicechefen visste ingenting när jag till slut fick tag på honom i början på APRIL.  Alltså inget upplagt felärende..ännu.
Så finns det andra erfarenheter av Nibe´s produkter, support och service?

Låter lite som om att du haft otur i kombination med att ha valt en stressad och Nibe-oerfaren firma för installation?

Har själv bara bra erfarenheter av Nibes support.
Sen är det klart att telefonsupporten inte förväntas kunna så mycket mer än det som står i produktblad, användar-/installatörsmanualer och service-PM.

Vad har du för värmepump?
Fiskarhedenvillan Lärkan 1-plan (Umeå) med 127 m2 Thermotec golvvärme och Nibe F750.
Innetemperatur 20,5-22,5°C.
CP-läge II, fläkthastighet (67%) 252 m3/h med kurva 5 (0) punktförskjutning +1@0°C
Ikeas plisségardiner (HOPPVALS) vid alla fönsterfriskluftsventiler =)

2st 1,5m2 Solfläktar(TM) på fasad i sydläge.
Kamin Contura 620T, eldar ungefär 0.5 m3 ved per år.

40m2 varmgarage @ 15°C med Mitsubishi FH25VEHZ2

2017:
9872 kWh total elförbrukning varav
4833 kWh värmepump

5039 kWh hushållsel varav
869 kWh elbil

Elbil Nissan Leaf-17 @ 1.7 kWh/mil
869 kWh fr. juli 2017- sista december 2017

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme