0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag funderar på om det finns någon relation mella VV och värme i min F370.Jag har satt VV tempen på att vara 42-48 grader och VV top (den som visas i displayen) ligger nästan konstant på 46-48 grader vilket känns fine. MEN när det blir kallt ute (minusgrader), och framledningstempen går upp så går även VV tempen upp (vv top). Är det -5 ute ligger VV top på 50-52 grader. Det känns som att den alltid vill ligga ca 8 grader över framledningstempen (har radiatorer). Vad beror detta på?En följdfråga på detta är, finns det någon lägsta gräns för vad som är en lämplig VV temp? Bor i ett hushåll med väldigt litet VV behov och skulle vilja sätta den så lågt som möjligt men det känns inte bra om den ska hålla på att höja VV tempen hela tiden när det blir lite kallare ute, eller spelar det ingen roll? Den gör en periodisk höjning varannan vecka.
Jag tror nog att iaktagelsen är helt riktig.Pannan i Nibe 370 kombinerar värmning av varmvatten, det är samma vatten som värmer VVB och shuntas till huset.Så det finns inbyggt i styren att den höjer temp på pannan när börvärdet på framledningen ökar, det blir annars lite svårt för värmepumpen att nå framledningstemp.
Aha, tänkte att det var något sådant. Men om det är samma vatten, vad är då skillnaden mellan driftprio värme, transfer och VV, vad händer inne i pumpen vid dom olika?
På Nibe 370 är detta med driftprio snarast kosmetika.Menyn finns, men jag vet inte säkert till vilken nytta?
Jaha.. men det finns ingen sån meny enligt manualen.(Dock finns varmvattencirkulation)Edit: Hittar du någon sån meny Henk2055?