Behöver lite hjälp. Skall byta ut min IVT490 från 2001 som är dockad med min Panasonic T-CAP 9kW sedan 2012. L/V:n sitter på värme returen, dvs L/V sköter värmen, IVT:n varmvatten. Det har funkat bra men L/V har kapacitet att värma varmvatten till 55 grader vilket jag skulle föredra istället för att frånluftsvärmepumpen kör elpatron när det behövs. OBS, kan inte räkna hem någon FLVP med större kapacitet och F370:n är den enda mindre FLVP jag hittat med dockningsmöjlighet. Har inte plats att lösa ventilationsbehovet med någon annan lösning heller (finns bara plats för en 60 cm bred "pryl"). Det sistnämnda kanske inte är helt sant då jag troligen skulle få plats med en "dum" fläkt för ventilation men det alternativet känns inte aktuellt för mig.
Bakgrund/fakta:
Panasonicen kan konfigureras att växla (inkl aktivera en trevägsventil) till att göra varmvatten när värmebehovet är tillgodosett. För detta krävs förutom trevägsventilen en termistor som mäter varmvattentemp. Förutom detta finns det också en ingång som kan användas för att aktivera/de-aktivera pumpen. Som info kan jag säga att COP för värmevatten till min golvvärme är kanon, tom 2.54 nere vid -15 och fortfarande 9kW men värmning till 55 är naturligtvis inte lika fördelaktigt, tror det minimum (vid typ -15)ligger på minst 2 i alla fall vilket naturligtvis är bra jfrt med en elpatron i FLVP:n
Nibe:n kan vad jag förstår dockas och därmed "be om hjälp", men då via någon "avancerad" box och enligt manualen ber den om hjälp om temperaturen (på "hjälpvattnet")
överstiger 59 grader och är under 61 grader. Låter väldigt oflexibelt och jag skulle i detta fallet varken ha någon tank att mäta temperatur "i" eller kunna generera vatten på 60 grader (max är 55). Är dessa 59 resp 61 grader fasta i Nibe:n?
Så, nu till frågan, är det någon som kan mer om möjligheterna med Nibe:n som kan komma på/föreslå ett bra sätt att låta Nibe:n kalla på hjälp från L/V-pumpen innan FLVP:n använder elpatron till varmvatten?
Kommer själv inte på något annat sätt än att L/V-pumpen får fortsätta vara herre över värmevattnet då den långt ner på minusgraderna är bäst på det men då blir det knepigare att få till varmvattenstöttningen. Om jag kan få ut en "hjälp mig-signal" (utan konstiga temperaturkrav) från Nibe:n så skulle jag kunna fixa till en lösning (bygga elektronik är inget problem) där det gjorde att L/V-pumpen uppfattade det som om det fanns varmvatten att göra (signalen från Nibe:n skulle typ koppla in ett motstånd som motsvarade att varmvattnet behöver värmas). Kan man få Nibe:n att kalla på hjälp vid x grader och börja använda sin elpatron vid t ex x-3 grader ( t ex 50 resp 47 grader)?
Tar tacksamt emot hjälp då jag lusläst Nibe:s manualer och inte hitta annat än ovanstående. Ser någon nån annan lösning/annan FLVP (med förbehållen ovan) så tar jag gärna emot även detta!
/Lars-Åke