0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen,Det du skriver verkar mycket vettigt. Med en bra infrastruktur skaffar man sig frihet för framtiden, så jag satsar nog på att dimensionera allt rätt med en gång.Om jag har förstått det hela rätt så kopplas frikylan in i serie, direkt på kretsen som går ner i brunnen. Min fråga blir då: Den har väl redan en cirkulationspump som sitter i VP-pumpen och jag skulle då få en cirkpump till i serie med denna? Är det så det ska vara? Bromsar inte den ena pumpen den andra? På samma tema: Redan idag antar jag att det finns ett expansionskärl och en säkerhetsventil på den kretsen. Behövs det därför något ytterligare kärl eller ventil? Någon backventil eller shuntventil?Har du några bra idéer om takaggregat? Får det någon inverkan att det kan bli väldigt varmt på vinden (annat än att det blir desto viktigare med kondensisoleringen)? Vilken typ av styrutrustning behövs? Ska någon styrning kopplas till cirkulationspumpen, VP-pumpen eller någon ventil? Behöver man beräkna laster tryckfall, mm eller tänka på några speciella detaljer kring dimensioner, effekter eller liknande för att inte få obalans i något avseende?Vågar/bör man lägga ut detta på totalentreprenad för att hamna rätt, eller blir man fullständigt rånad då, tror du?Tack för all hjälp,Johan