0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En viktigt nivå att hålla reda på är hur mycket el du behöver köpa på årsbasis och detta beror på den skatterabatt som du får om 60 öre/kwh.För att erhålla rabatten får du inte sälja mer el per år än vad du köper. Läs gärnahttps://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/mikroproduktionavfornybarel/skattereduktionformikroproduktionavfornybarel.4.12815e4f14a62bc048f4220.html
Du kan kolla lite på min anläggning som jag försökt dimensionera så jag inte passerar gränsen för när man är s.k. microproducent och får skatterabatt. Har 100 m2 solceller med 16,5 kWp och räknar med en årsförbrukning på ca 14500 kWh. Kan vara lite svårt att hitta exakt rätt beroende av parametrar man inte själv styr över som t.ex. varm/kall vinter, mycket/lite sol under vår, sommar och höst.
Om jag kunde hade jag gärna svarat på dina frågor. Installerade 10,5 kWp 28/5-2017. Utökade till 16,5 kWp september 2017 så jag har inte kunnat notera vilken toppeffekt som anläggningen kommer att kunna ge ännu. Har legat på 13,7 kWh som mest nu i april och vädret är ju fantastiskt sett utifrån elproduktion med hjälp av solceller just nu. blir säkert högre närmare midsommar. Ger som mest nu ca 90 kWh/dygn vilket kommer att närma sig 150 kWh/dygn när dagarna blir längre och solen står högre på himlen. December till 17 mars var produktionen 0 p.g.a. snötäckt tak, mycket ovanligt att snön inte rasar av tidigare men det kom ingen blida under perioden. Huvudsäkringen är 20 amp.Takvinkeln 43 grader och riktning sydväst. Når peak ungefär kl.14.45.Allt detta kan du se via länken till anläggningen nedan.
Javisst menade jag 13,7kW. Glöm inte att huvudsäkringarna ska klara det som går ut på nätet och huset har alltid en egenförbrukning som gör att elproduktionen inte är detsamma som levererad el.
Har bara tittat på din beräkning.Det står "slope 0,0" i den. Du måste välja en taklutning i programmet. Eller ska solcellerna ligga horisontellt?Då blir det väl mer som min simulation antar jag.