Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: nybörjare - bosch EHP LW/M - "öppet" radiatorsystem. pressostat hög  (läst 2825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders-j

  • Gäst
Anders-j
nybörjare - bosch EHP LW/M - "öppet" radiatorsystem. pressostat hög
« skrivet: 08 april 2018, 23:29:15 »
Hej,

Jag har satt mig själv i en knepig sits.
Ska snart påbörja en källar-renovering, så i helgen har vi rivit ut mer eller mindre allt, inklusive radiatorerna.

Jag stängde av cirkulationspumpen, tömde systemet och har plockat bort radiatorerna inkl. de flesta rör.
Bottenplattan ska bilas bort och bergvärmepumpen flyttas, så därför ville vi inte ha kvar något källaren alls.

Vid det här laget har ni säkert redan koll på mott problem. Pannan slår ifrån hela tiden med varningen "pressostat hög", med effekten att vi inte får något varmvatten. Pannan ska flyttas först om en vecka eller två så det vore fint att ha varmvatten fram tills dess :)

Inser såklart att jag skulle ha konsulterat något som har koll på detta, innan jag började rycka sönder systemet, men det är lätt att vara efterklok ;)

Vad kan jag göra för att få varmvatten? Jag hade hoppats på att pumpen skulle ha en inställning för att skita i radiatorerna helt, med eller utan luft, och bara köra varmvatten, men det verkar inte funka på det viset.

Kan någon hjälpa en stackars bortgjord dumbom? :D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sänk värmekurvan / justeringen så långt det går och/eller skruva ner gränsen för sommarsäsong så att den tror att det är sommar. Anteckna värdena innan du börjar ändra...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Anders-j

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipsen!

Jag har ställt ner allt du nämnde nu. Dessvärre funkade det inte. Den körde först längre än tidigare, men det kanske är för att den stått över natten.

Sommarinställningen gick bara att ställa ned till 10 grader, och så varmt är det inte riktigt här än (blir på söndag, enligt min väder-app).

Övriga inställningar (temp, finjustering och kurva) kördes ned i botten de också.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
Koppla in ett motstånd på 2-3 kiloohm parallellt med utegivaren. Reglersystemet kommer då att tro att det är ca 30 grader varmt ute och då fungerar sommarurkopplingen. Om du inte har något motstånd, prova med att kortsluta utegivaren. Det kan fungera det också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eller om utegivaren sitter någorlunda löst så kan du flytta den så den så den sitter inomhus istället...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Om du tömt hela värmesystemet måste du väl stänga av värmepumpen? Den går nog inte att köra enbart för varmvatten, om det är det du tänkt, eftersom radiatorvattnet används för att överföra värmen till beredaren.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det står ifs inte vilken modell av värmepump det är, men kollar man manualerna för IVT 312 och Premiumline HQ så sitter cirkulationspumpen 'innanför' växelventilen, så det borde funka så länge man inte tappar ur allt vatten.



Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Anders-j

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för all hjälp.
Genom att flytta in utegivaren och dra igång cirkpumpen igen så fick jag den att vara nöjd och glad en stund.
Vågade inte lämna den igång obevakad på det viset, men jag fick iaf varmvatten till igår kväll och nu på morgonen.
Kör igång den ikväll igen.

Tack igen för hjälpen!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!