0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. I tisdags märkte vi att det var något fel på vår bergvärme pump, en NIBE fighter 1230-10. (2007-05)Problemet var att frugan (som aldrig duschar särskilt varmt eller länge) hade tagit en dusch på morgonen. När det sen var min tur tog varmvattnet slut efter ca 5 minuter. Normalt sett kan vi i alla fall ta 3 duschar utan att det brukar ta slut. Gick in och kollade på pumpen och varmvattnet stod då på 38 grader. Pumpen var igång och körde värme till elementen. NGanska snart började den ladda varmvatten istället (start-temp = 42 grader).Det konstiga är att varmvatten tempen sjunker och sjunker. Ända ner till 35 grader innan det börjar vända uppåt. (Inget varmvatten spolades under denna tid). Jag märkte även att behållaren för köldbäraren var tom så jag ringde efter felsökning. Han som kom konstaterade att de två stålspunna slangarna gått lite läck. Han kunde inte förklara varmvatten problemet men börjar med att byta slangarna på onsdag. (Fyllde så klart upp köldbärarvätska). Jag märkte även att trycket i expansionskärlet var på 0,9 (vet att det var på 1,0 för inte så länge sedan). Efter att felsökningen varit här har pumpen fortsatt att göra samma sak med varmvattnet. Allt varmvatten försvinner efter en vanlig dusch. Och efter att duschen är avslutad så fortsätter varmvatten temperaturen ner. (Idag så lågt som 34,5 grader). Man får duscha bra länge för att tempen ska gå så långt ner!!) Kan även tillägga att varmvatten tempen vanligtvis ligger på ca 48-49 grader. Vad tror ni har hänt?
Är manteln på VVB luftad?
Luftningsnippeln sitter på toppen av värmepumpen.Det finns syre i vattnet man fyller på värmesystemet med, detta syre frigörs när vattnet värms, så det mesta hamnar i manteln på VVB som måste luftas den första tiden.Det hamnar även en del i radiatorerna, så dessa behöver ochså luftas.Påminner mig om när jag hyrde ett hus för några år sen under semestern, där stod en Nibe 310 och tuffade på.Den gav uselt med varmvatten så jag tittade närmare på grejerna och provade att lufta lite.Det pyste till ordentligt, jag uppskattar att det var mer luft än vatten i den pannan.Ingen hade troligen luftat grejerna sen installationen.
Tack för infon. Skruvade på luftnippeln och det kom vatten direkt. Ingen luft där tyvärr.
Var det inte nån med F750-beredare som hade fått sin värmarspiral igenkleggad och fått liknande symtom?
Växelventilen ger varmvatten i nertryckt läge, och det sker ju med hjälp av motorn.