0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Spånar på om det vore möjligt att bygga en Attefallare såpass energisnålt att man kunde skippa tillföra elenergi ifrån nätet för att värma det?Förutsättningar.Soligt högt läge södra Hälsingland med möjlighet att sätta upp en vindsnurra. Med soligt läge menar jag inte att solen lyser året runt alla timmar . Utan det är inget som skymmer instrålningen.Kommer gjuta en platta då placeringen hamnar nära en damm.Tänkte inte lägga några astronomiska summor på detta utan mer ett experiment om det är möjligt att uppnå att det inte blir minusgrader inomhus när jag inte är där o eldar i kamin.Ett passivhus i miniatyr. Antar att stora fönster säg tre glas är bra när solen tittar fram men tvärtom övrig tid? Vad finns det för alternativ vad det gäller uppvärmning? Luftsolfångare, solceller/vindsnurra kopplat till batteribank, vattenburen solenergi.....Antar att man måste isolera i överkant? Blir nog inte mkt boyta kvar . Vad tror ni räcker 30 cm under plattan 40 cm stenull i väggar o 60 cm i tak?Förstår att frågeställningen är som att svara på hur långt är ett snöre.... Tankar om detta!
Ja, det var vad jag tänkte, men det behövs ju el till fläkten...Tänkte inte på det.
Har du ingen el så måste du ju ha en liten kamin, och då behöver det ju inte vara varmt när det inte används.I övrigt håller jag väl med kWhalp.Möjligen om du kunde gräva ned 100 meter "avloppsslang" i marken och cirkulera luften genom den för att få jordvärme så att det håller sig på plusgrader i huset även om det är kallt ute.Tror mer på solceller än vindkraftverk, solceller placerade nästan vertikalt blir inte snöbelagda och kan ge lite energi även mitt i vintern, är huset riktigt tätt och välisoilerat kanske det hjälper bra att tillföra bara lite värme, men att det aldrig skulle bli minus inne tror jag knappast på.Möjligen om du låter bli att isolera plattan, då skulle markvärmen kunna göra att det håller sig på nollan som kallast.Vet de som byggt isolerade "kallgarage" med oisolerad platta på mark, och det skall vara rejält kallt ute en längre tid innan det blir minus inne i ett sånt garage.Varför är du rädd för att det skall bli kallt inne?
Jag skulle nog isolera under kantbalken och en bit ut och så nedåt en meter eller så, men nu är vi ju ute på rena tankeexperiment, så ta inte detta som en sanning.Om det kan skjuta eller ej beror väl mest på hur mycket du gräver ut och fyller?Svartbygge?
Istället för isolering under huset så kunde du göra ett energilager, som fylls på sommaren och töms på vintern.Stenmjöl i tillräcklig mängd för att lagra vinterbehovet. Kan behöva vara rätt stort/djupt för att rymma behovet inkl.förluster till omgivningen, men om du isolerar huset bra så minskar ju lagringsbehovet. Kolla vad Roland skriver i svaret på min fråga i denna tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66445.msg708395#msg708395Men du lär behöva batterier som kan driva några cirkulationspumpar både på sommar och vinter. Och nån liten värmepump på vintern...
Vatten är bra att hämta energi ur för där kan man dra nytta av fasomvandlingsenergin när vattnet fryser till is. Men frågan är väl om man vill ha ett värmelager som är så kallt under ett hus.