Jag bor i ett enplanshus med stenstomme och full källare, 122+122 kvm, byggår 1964. Föregående ägare lät installera en Bosch värmepump modell EHP AW, samma som IVT Optima. Nu till problemet:
Jag upplever att jag har onormalt hög temperatur på framledningen till radiatorerna. Just idag ligger den på 55 grader trots att det är 4 plusgrader ute. Som jag förstår det ska framledningstemperaturen styras av värmekurvan som en funktion av utetemperaturen. Just nu har jag inställningen V=12, H=45, och vid nuvarande utetemperatur borde framledningstemperaturen enligt kurvan vara ca 20 grader, men ligger alltså på 53, d v s 33 grader över börvärdet och 10 grader över H värdet??
Jag har provat att öppna alla termostater fullt för att jag läst att det ska vara optimalt för pumpen, men då blir det olidligt varmt inne, ca 24 grader, så nu har jag återgått till att reglera värmen med radiatortermostaterna. Alla radiatorer i källaren är fullt öppna, men något nerskruvade på markplan.
Är det något generalknas med min anläggning eller är det bara någon inställning som är fel?
Jag funderar också över hur regleringen egentligen fungerar då jag inte kan se att det finns någon givare som mäter temperaturen på returvattnet från radiatorerna? Om anläggningen inte mäter hur mycket radiatorvattnet kyls ned, hur kan den veta hur stort uppvärmningsbehovet egentligen är?