hur går det det ?
jag tror att den optimala styrningen får du inte med internt styr idag, alla saknar funktioner för att nå bättre prestanda.
självklart är varvtalsstyrning ett måste idag, thermia jobbar stenhårt med sin varvtalsstyrning, nibe optimerar sin uplink och pratar inte mycket om sin styrning (de har varvtalsstyrning), ivt nja vi får se hur mycket bosch tar över de har ett annat styr med sej,, , ctc har sin ecologic och kommer förmodligen ut med en basic modell som är varvtalsstyrd, givetvis är det kompressorn jag talar om.
kan du kan programmera bastec, de har öppen programvara om jag minns rätt är det den optimala lösningen för dej, möjlighet till modbus oxå om du nu vill nå den med programvara, är den inte webbaserad oxå,, även om du kommunicerar med fabrikantens styr är det konfigurering du gör och oavsett fabrikant så finns inte möjligheten att lägga till funktioner för att optimera regleringen.
oavsett fastighet eller villa med någorlunda prestanda måste vi ha någon form av hydralisk separator liten eller stor beroende på val av system, två kretsar med variabla flöden det är ett måste.
optimalt med realtidsmätning (m-bus funkar inte) med flöde + temp kan en ekvation räkna ut börvärdesförskjutningen för att nå rätt temp i radkrets då vi har en blandningspunkt
i toppen på separatorn/ukv/tank/slingtank.. personligen föredrar jag även en shunt till radkrets då optimering av bv-värme svarar bättre.
vi behöver minst tre varvtalsstyrningar och en tryckstyrd radpump.
varmvatten hm minst 300l slingtank till villan + volym för värme beroende på effekt på värmepumpen, spetsberedare delflöde termisk ventil för villan eller enkel piggyback/stand alone för lite större flera lägenheter med vvc styrd motorventil alt plattväxlare, buffert och trevägsventil+pump vilket är ett bättre val vid flerbostadhus.
skiktningen i en tank avsedd för varmvatten är viktig och framförallt laddningen, oavsett typ av beredning rör sej start och stopp runt en hysteres vid givaren vilket medför många starter och stopp det vi behöver är två givare en start och en stopp men det räcker inte vi måste direkt upp till temperaturen i toppen på tanken om vi skall ladda rätt vilket betyder att vi måste sänka flödet för att uppnå en temperaturhöjning på kanske runt 40 grader, kylkretsen gillar förmodligen inte detta ;( en del försök har gjorts,, vi behöver loopa tillbaks utgående vatten för att höja returen och därmed nå rätt temperatur samtidigt som kompressor styrs mot ett börvärde i framledningen.
shunten styrs av utetemperatur och rumspåverkan och uträknat bv, bv värmesystem styr kompressorns drift mot en givare som sitter i värmepumpens framledning och stoppar när den tredje givaren är lika bv, värmepumpens bv förskjuts, variationer givet då systemet skall anpassas till objektet.
det är inte möjligt att konfigurera någon fabrikants styr enligt ovan en del har inte ens ställbara temperaturer utan fasta ibland valbara.
skall prova ctc ecopart basic med två värmepumpar binärt i tre steg, svenska maskiner tyvärr utan varvtalsstyrning men med suggasväxlare,, kanske en bättre lösning med kompressorer optimerade för ett fast varvtal hm nej föredrar nog varvtalstyrda trots förluster, vi får se möjlig lösning även för villan då minstingen är på 6kw
ecologic räcker inte till utan det blir extern start och stopp med beckhoff plc, (vågar jag varvtalstyra radpumpen efter rumstemperatur/utsignal styrventil även här
)