Tack för svaret! Jag har varit därinne och pillat men det går inte att låsa dem till ett längre tidsspann. Jag antar att lösningen är att ändra fläkthastighet 1(tror jag den heter).
Jag såg på din signatur att du bor i umeå vilket även jag gör. Din årsförbrukning var dock avsevärt mycket lägre än vad jag tror att min landar på(första året nybyggt hus). Har 145m2 i 2 plan+16m2 förråd i anslutning till huset där jag håller runt 16c. 21-25 i övriga huset. Varierar mycket vid soliga dagar då jag har stora fönster åt söder utan skuggning
Ger dina solfläktar bra effekt? Blir det inte tokvarmt dagtid vid sol? Har kollat på sådana tidigare men inte kommit fram till något beslut.
Solfläktarna förser F750:n med varmluft, så vi lider inte av "övervärme". Att ha många fönster i söderläge ger samma effekt som luftsolfångare, men man kan istället få problem med överskottsvärme.
Ur ett ekonomiskt perspektiv är solfläktar till välventilerade nya kåkar ett ganska dåligt alternativ, då är det bättre att satsa på solceller. Solfläktar håller precis som solceller väldigt länge (25-30 år) men ger relativt låg yield tillbaka och mycket värme när man inte egentligen behöver den, frånsett varmvattentillverkning.
Men gillar man att mäta luftflöden, temperaturer och avfrostningstider så är det en annan femma
Har en torktumlare som också förser den med varmluft, så brukar jämföra effekten mellan de två värmealstrarna.
Angående fläkthastigheten, ändra "fläkthastighet normal " i servicemeny 5.1.5 till det värde du vill ha.
Du är och pillar i fel meny tror jag.