0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej egentligen kan jag säga upp det på 3månader.Gillar dock fjärrvärmen för att producera varmvatten, det ger ju obegränsat med varmvatten och dessutom under den varma halvan på året relativt billigt.Man vet ju inte vad som händer med elpriset i framtiden.Hej,Gammalt inlägg, men intresserad av hur det gick med dina planer för luftvatten? Går i samma tankar...🙂Mvh//JonasJag tänkte därför ha dom 3kW som stöd till värmepumpen.Effekttaxan på fjärrvärmen sätts på dom 3 dygnen med högst förbrukning (dygnsförbrukning/24) november t.o.m. mars. Det innebär att om det är riktigt kallt under natten och varmare på dagen så blir inte dygnseffekten så hög.Jag betalar 3600kr om året i grundtaxa och då ingår 3kW (i detta ingår dessutom service/reparation och ev. utbyte av fjärrvärmecentral). Varje extra kilowatt kostar 1428kr/år enbart i effekttaxa.Energin kostar,dec, jan, feb 64,8kr/kWhmars,april,maj,sep,nov 47,5kr/kWhjun,jul,aug 14,1kr/kWh Tackvare luft/luft värmepumpen så sparar jag nog ca 4-6kW (5712-8568kr) i effekttaxa plus något billigare energi (beroende på utetempen och SCOP).Med tanke på åldern på luft/luften och fördelarna med luft/vatten (möjlighet att använda radiatorer och golvvärmen, mindre oväsen). Så tänkte jag det kunde vara en bra idé.Man jag kanske tänker helt fel? Kanske det blir en förlustaffär? Jag skulle kunna satsa på en ny luft/luft när den går sönder och höja fjärrvärmen något så jag får ut lite värme på golven m.m. Kanske är en bättre affär? Hur länge kan man räkna med att en luft/vatten tex. Mitsubishi SHW 80 håller?Jag tänker enbart köra på fjärrvärme april-september. Tar pumpen skada av att stå still?
Nej egentligen kan jag säga upp det på 3månader.Gillar dock fjärrvärmen för att producera varmvatten, det ger ju obegränsat med varmvatten och dessutom under den varma halvan på året relativt billigt.Man vet ju inte vad som händer med elpriset i framtiden.Jag tänkte därför ha dom 3kW som stöd till värmepumpen.Effekttaxan på fjärrvärmen sätts på dom 3 dygnen med högst förbrukning (dygnsförbrukning/24) november t.o.m. mars. Det innebär att om det är riktigt kallt under natten och varmare på dagen så blir inte dygnseffekten så hög.Jag betalar 3600kr om året i grundtaxa och då ingår 3kW (i detta ingår dessutom service/reparation och ev. utbyte av fjärrvärmecentral). Varje extra kilowatt kostar 1428kr/år enbart i effekttaxa.Energin kostar,dec, jan, feb 64,8kr/kWhmars,april,maj,sep,nov 47,5kr/kWhjun,jul,aug 14,1kr/kWh Tackvare luft/luft värmepumpen så sparar jag nog ca 4-6kW (5712-8568kr) i effekttaxa plus något billigare energi (beroende på utetempen och SCOP).Med tanke på åldern på luft/luften och fördelarna med luft/vatten (möjlighet att använda radiatorer och golvvärmen, mindre oväsen). Så tänkte jag det kunde vara en bra idé.Man jag kanske tänker helt fel? Kanske det blir en förlustaffär? Jag skulle kunna satsa på en ny luft/luft när den går sönder och höja fjärrvärmen något så jag får ut lite värme på golven m.m. Kanske är en bättre affär? Hur länge kan man räkna med att en luft/vatten tex. Mitsubishi SHW 80 håller?Jag tänker enbart köra på fjärrvärme april-september. Tar pumpen skada av att stå still?