0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har bestämt oss för att installera en Frånluftsvärmepump och valet har fallit på NIBE. Har fått in offerter från två olika företag. Den ena företaget säger att vi ska ha F370 och att den räcker gott. Det andra företaget säger att vi inte ska ha något mindre än F750 och att den kommer betala sig på sikt. Skillnaden på offerterna är 20000:- så frågan är om det är värt att lägga de extra pengarna på en NIBE F750?Vi bor i enplansvilla på 102 kvm och gör av med 14000 kwh per år med en luftluftpump idag. Vi har luftburen värme som pumpen vi köper kommer att behöva kopplas till ett luftaggregat och detta är medräknar i priset. Har FTX-ventilation med värmeväxlare idag.
Vi har luft aggregat med elpatroner och inga radiatorer eller elvärme.Ftx en och varmvattenberedaren är 30år gamla.
Då är jag med i matchen!Då ska ni ha F750, utan att tveka. Ev. med Sam40 om ni vill ha förvärmd tilluft i befintliga kanaler.Var i landet bor ni ?Hur många är ni i familjen?Vad är det för isolering i väggar/tak?Med svar på frågorna kan jag beräkna skillnaden på F370/F750. Har ni inte fått offert på F470?
Har F750 och sam40 i nya huset, men hade bacho i det gamla och då kompletterat av mig med en luft/luftvärmepump.F370 vet jag inget om men den har ett capris på 53kF750 har ca pris på 98k och sam40 på 16k, så om det bara skiljer 20k mellan era offerter, så borde ni få en hel del mer för dessa extra pengar.Vad jag har läst så verkar det hus lite litet för F750 och Sam40? F750 värmer ju tilluften i sam40, men tror inte det går att värma hela huset den vägen, då behövs det nog en volym kan också (minst)Men jag är ingen expert på detta.
Bra inlägg! Tycker du har koll på det mesta Hur är er förbrukning för F750/Sam40 och hur stor yta, hur många är ni i familjen och var i landet bor ni?Golvvärme såg jag att ni hade och nybygge
Jag är absolut ingen expert men som jag förstått det har vi idag luftburen värme, inga radiatorer eller golvvärme. Vi har FTX-ventilation med värmeväxlare. Tilluften värms upp vi ett luftaggregat med elpatroner och cirkulerar ut i alla rum via ventiler i taket. En granne med samma typ av hus som oss gjorde så att han skaffade en frånluftspump med en tilluftsmodul och är den uppvärmning som jag blivit rekommenderad av de jag pratat med. Blir lite begränsat urval när vi inte har något vattenburet alternativ tyvärr :-(Finns det något samrt sätt att räkna ut eventuell skillnad i energibesparing mellan F370 och F750?
En granne med samma typ av hus som oss gjorde så att han skaffade en frånluftspump med en tilluftsmodul och är den uppvärmning som jag blivit rekommenderad av de jag pratat med. Blir lite begränsat urval när vi inte har något vattenburet alternativ tyvärr :-(
Vad har ni för luftluftvärmepump? Innetemperatur?