0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför tvivlar du på Panasonic och deras värsta modell?
Ja personligen så skulle ja välja Toshiba Supreme 35-pumpen alla dar i veckan här, var du relativt nöjd med Ivt-pumpen så lär du inte bli besviken på Toshiban här vill ja säga. Det är en kraftfull pump som dessutom gör att du bl.a slipper en massa onödiga avfrostningar inkl en del avfrostningsproblematik som en del andra pumpar/fabrikat bl.a lider av. Toshibas pumpar kan dessutom gå ned till låga värmeavgivningar vid mildare väder utan att gå ned i off-läge vilket ger en mkt hög effektivitet (högt COP) vid lägre värmebehov och därmed riktigt ekonomisk drift.
Den jag varit mest inne på faktiskt, även om jag inte har nån koll på hur Toshiba är i kvalitet.Har varit nöjd med hur snål IVT:n varit, men den är för högljudd och lite för klen bara.
Jag skulle kika på Panasonics HZ35TKE istället för VZ om Panasonic är med i leken.Tycker VZ är omotiverat dyra.Sen är det inte helt säkert att du får upp tillräckligt med värme med en kraftigare modell när det är -10 eller kallare.Är det oljud från en fläktmotor på utedelen kanske det är vettigare att byta/reparera den och komplettera med en mindre maskin på övervåningen som du då även kan använda som AC dom varmaste dagarna då jag gissar att det som vanligt är sovrum där uppe.Vilken av alla nya modeller från dom större kända märkena som håller längst med minst reparationskostnader (bäst kvalite) kan tyvär ingen svara på
Sällan man hittar en placering som blåser både på över och undervåningen, vanligtvis stiger bara värmen och ibland bra och ibland dåligt bland annat beroende på ventilation.Hur många kvadratmeter en värmepump verkligen "klarar" beror tex på utetemperatur, isolering och planlösning, säger inte så mycket om en återförsäljare skriver att den klarar ett visst antal kvadratmeter vid en massa plusgrader ute!Har du ingen "blåst" i den befintliga kanske det är dags för en ordentlig rengöring av innerdelen, om du nu inte redan bestämt dig för att byta ut den.Mycket "blåst" får du tänka på kan vara ganska störande.
Lutar mig mot Panasonics HZ35TKE nu istället. Låter riktigt bra och lite bättre pris dessutom.Men någon som vet om wifi styrningen som finns som tillval är nåt bra? Står att den på en del pumpar även kan läsa av elförbrukningen vilket vore kanon om det går på denna.
Det såg ju riktigt smidigt ut ja, men då antar jag att man måste ha ett Verisure larm som detta kan gå via?