0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Har idag en Ivt 490 frånluftsvärmepump jag vill byta ut till bergvärme. Pumpen är från 2005 och styrkort/kretskort har nog brunnit då den inte får någon signal och jag endast kan köra på manuellt läge just nu. Känns inte lönt att laga den.Vill INTE behålla frånluftvärmepumpen även fast jag vet att besparingen kanske inte är så mycket jämfört med bergvärme.Vad skall man tänka på då jag skall ha hembesöka utav olika firmor dem kommande veckorna. Två av dem installerar IVT och tänkte ta in någon från NIBE också. Tips något annat märke ?Vad bör det kosta vid en normal installation med 100 m borrhål?Frånluften, hur gör jag lämpligast med den?Vilka andra faktorer bör jag tänka på?1,5 planshus Byggt 1988KrypgrundVa-gv på entreplanRadiatorer på övre plan22000 kilow/h idag Tack på förhand
Bor i Stockholm
Hej, 22000 är totalen ink hushållsel när allt funkade. Förra ägaren hade 18000 men det vara ett äldre par som förmodligen körde 19-20 och duschade per sällan.
Hej igen, har fått in en offert nu från IVT.Beräknat på 27000 kWh ink 6500 hushållselRumstemp 20 graderBorrdjup 130 mIVT HE C7 på sockelIVT Anywhere gateway för fjärrstyrning via internetNya tryckkärlRumsgivare med displaySen en behållare med vatten, tror det var arbetstank128 000 efter rot i Stockholm. Är offerten rimlig ?Är C7an bra eller bör man gå upp en storlek? Har hört att man inte ska ha för stor maskin utan en som passar ändamålet?Bör man borra längre, enligt säljaren räcker 130 gott och väl, nämnde att många här på forumet förespråkar djupa hål och då sa han " det finns många amatörer som tror dem vet bäst på alla dessa forum men vårt program räknar ut en optimal lösning "Bör jag ta in en offert från något annat märke eller är det IVT som gäller ?Kommer nog inte köra en värmeåtervinnare utan bara en kanalfläkt för att lösa frånluften. Tror inte man spar så mycket efter jag läst runt här på forumet eller vad säger ni ? Tack på förhand.