Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig värme CTC ecoair 510m + ecozenith 350i samt säkring som går  (läst 3042 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jogujo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Installerade en CTC 510m med ecozenith 350 i för knappt ett år sedan.
Har fungerat hyfsat bra under hösten och vintern så länge temperaturerna legat runt nollan men nu när kylan nått Skåne så klarar pumpen inte av att värma upp huset. Problemet är att pumpen med eller utan hjälp av elpannan inte levererar mer än 34-35 grader ut till elementen.Har kollat igenom alla inställningar, har jämfört med en kollega som har ett ett liknande system men hittar inget avvikande. Har även justerat värmekurvan uppåt och ligger just nu på 50 sedan två dagar vilket känns rimligt givet det hus jag har.  Har sedan i söndags dessutom haft problem med att en säkring till pannan samt jordfelsbrytare har löst ut 2 ggr. Det har dock inte varit något problem med att starta upp systemet igen men jag är rädd för att det kommer att bli det. Vågar ju inte vara hemifrån över en helg knappt en hel arbetsdag.
Att pumpen måste få stöttning av elvärme när det är kallt det förstår jag men att de tillsammans inte fixar att leverera mer än 34 grader till elementen är konstigt. Då och då får jag även en varning om för ”högt eluttag, reducera el” trots att pumpen och pannan är det enda som är igång i hela huset.
Varmvattnet håller dock 50 grader vilket gör det hela ännu märkligare.
Jag har försökt kontakta installatören men inte fått tag på honom. Ska prova igen imorgon och dessutom ringa CTC men dom brukar väl hänvisa till installatören. Går det att stoppa värmepumpen och använda innedelen som en elpanna? För att utesluta fel i värmepumpen och för att eventuellt få upp värmen huset? Är det någon som har någon erfarenhet av liknande och kan komma med något tips?

Tack på förhand
/ Johan



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Hur stort och gammalt hus?
Vad har du för huvudsäkringar och vad är inställningen på Elpatron-Huvudsäkring?

Varmvattnet fixar 350i via en växelventil så detta är skillt från husvärmen på denna modell.
Däremot är det knepigt med jordfelsbrytaren, många väljer att lägga värmepumpen utanför denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har haft ungefär samma beteende med 510m och i350 de senaste dagarna. (Minus 7 Skåne).

När pumpen växlar mellan värmesystem, varmvatten och avfrostning så tappar värmesystemet i temperatur som värmepumpen inte orkar jobba upp. Mitt i körningen mellan avfrostning så låg framledning ca 8 grader under börvärde, med ett delta-T på ca 6 grader. Detta var vid 50 % laddpump och 94 rps kompressor. Jag gissar att mitt hus helt enkelt kräver mer energi än vad pumpen klarar ge.

Det hade varit helt ok om elvärmaren gått in och höjt framledningen, men även jag får ibland "högt eluttag, reducerad el". Och då värmer den bara med ca 1,5-3,3 kW elvärme.

Jag tror att jag har inställt Huvudsäkring till 16 Ampere (tror dock jag har 20 Ampere huvudsäkring). Elkännarna visar att det dras drygt 10 Ampere på alla 3 faserna, i detta läge när ca 1,5 kW elvärme används. Jag har vid detta tillfälle inte heller haft igång något utom möjligtvis att kyl/frys kört just då.

Lite enkel överslagsräkning ger att 3 faser * 10 A * 230 V = 7 kW. Tar man bort elvärmarens bidrag så kvarstår drygt 5 kW. Pumpen borde ha COP på ca 2 och en uteffekt på 6 kW, vilket ger 3 kW elförbrukning. Kvar är då 2 kW, vilket kanske är rimligt för "bakgrundsförbrukning" om kyl/frys kör.

Om jag justerar inställningen för huvudsäkringen till 20, så borde pannan kunna gå in med mer effekt vid behov.

Varför du får säkringar som går och jordfelsbrytaren löser kan jag inte spekulera i.
Lycka till.

Utloggad Jogujo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Huset är ursprungligen från 1912 men om och tillbyggt -74 och isolerat därefter, ca 165cm gullfiber i ytterväggar och snedtak. Huvudkringen är på 25A, pannan inställd på 20A. Den är kopplad på 3-fas och har en egen jordfelsbrytare så elen i övriga huset har inte löst ut. Jag vet ju inte om det beror på överbelastning eller ett jordfel. Jag tänker mig att om en säkring löser ut så kanske jordfelsbrytaren också löser. Vet inte riktigt hur det fungerar. Bor precis som dig Eklundn i Skåne och vid - 7 så har elpatronen stöttat med allt från 1 till 8kw vid de tillfällena jag kollat de senaste dagarna. Har förbrukat ca 300kwh sedan i söndags, deg känns lite mycket. Visst den har ju varit avstängd i 16h delat på två tillfällen så den har ju fått jobba igen det när jag startat upp igen. Nu på eftermiddagen har den dock lyckats jobba upp temp mot 20 strecket men solen har legat på och säkert gjort sitt.

Har pratat med en tekniker och han och  elektrikern kom överens om att byta till en jordfelsbrytare med fördröjning. Bra så,  men det hjälper ju inte mot överbelstning. Kanske ska höja inställningen på Huvudsäkringen till 25A också men det löser ju inte problemet med att jag anser att den stöttar med elpatron för mycket men det kanske är rimligt givet förutsättningarna.  Vi får se vad de närmsta dagar ger. Tack för svaren än så länge.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
Hej, pannan och värmepumpen sklal ha egen jordfelsbrytare med fördröjd utlösningstid.  De varvtalsstyrda pumparna  har en 3fas  sinusväxelström som omvandlas till  en pulsformad växelström, med vilken man ökar den s.k. frekvensen och därmed så ökar  man effekten-. Nätfrekvemsen är på 50 hz. och då omvandlar man detta till rps
70% av toppeffekten är den nominella effekten. och 510 motsvar en onoffpump på  8 kw.  Jag har varit ute på flera stycken där pumparna går på 100% vid några få minus och  ev kan det vara så att pumpen  är något underdimensionerad. Mång avet inte skillnaden mellan onoff och inverterpumparna.
sedan den effekten som man redovisar är vid + 7 grader, ju kallare det är desto mindre ger pumpen precis som tidigare,  vi har haft så kalla temperaturer i skåne nu att  det inte är så konstigt att det går el.  125 kw, har här  gått åt sista dygen per dygn och då har jag en gammal nibe 10 kw, med vvmpanna.  Huset är från 65 med 200 kvm yta. Jag ligger normalt på en förbrukning på 15000 kwh, vintern 2010 hade jag 24000 kwh då vi under 3 månader hade konstant under 10 grader.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Stämmer bra det, 510 är inte nån värstingmaskin för ett stor hus, utan passar för ett mindre hus.
Huset är bra isolerat skriver du, men hur stort?
Är det på över 200 m2 så är 510-modellen i minsta laget.
Stäler du upp huvudsäkring till 25 A så borde den köra på med elpatron i alla fall, men det där med att säkringarna går är lite skumt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!