Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Ännu en tråd om avfrostningar och Nibe 750, men med lite bättre vetande  (läst 655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Forumet,

Jag har lite funderingar kring min Nibe 750 som jag aldrig riktigt får kläm på. Först våra förutsättningar;
Enplanshus 138kvm, södra sverige (4 mil utanför Göteborg). Byggår 2013, vattenburen golvvärme.
Kittad med en Nibe 750, som i skrivande stund kör den allra senaste mjukvaran. Elpatron avstängt manuellt.

Så, det här med avfrostningar finns det ju redan hundratals trådar kring, och jag har ett ständigt återkommande problem med just dessa. Jag uppskattar att min pump i snitt avfrostar mer än kompresson är igång - när jag går in i grovköket för att lyssna så upplever jag att kompressorn är igång kanske 1 av 3 tillfällen. Det är så att jag reagerar när den är igång och tänker "oj, kompressorn jobbar för en gångs skull"

Jag har inga exakta siffror, men det jag skulle väl uppskatta till att jag har 5-10 korta och lika många långa under ett dygn.

Jag rengör givetvis filter, och idag har jag som sagt pillat lite och bevakat hela dagen. Min kompressor kommer med 65% fläkt upp i som mest runt 80hz innan det är dags för avfrostning - idag har jag kört 100% fläkt hela dagen bara för att se hur den beter sig, och mkt riktigt får jag då upp den till 120hz även om den också slår i taket. Det jag tycker är märkligt är hur logiken fungerar, för om jag tittar på hur kompressorn arbetar och hela tiden bevakar min temp på förångaren så upplever jag som lekman det att dom har gjort en ganska märklig programkod. Den ökar ju kompressorns frekvens hela tiden och idag t.ex var det helt uppenbart så att hade den stannat på 110-115hz så hade den kunnat hålla förångaren i "kontroll" på kanske -14 grader och således inte behövt avfrosta, men istället pushar den upp den, tills förångarens temp sjunker så mkt att det blir dags för avfrostning.

Det i sig är dumt, med vad som är ännu dummare är att titta på avfrostningen - den kör ju då alltså cirka 3600 sekunder. Tittar jag på tempen på förångaren så är den redan uppe i 16-17 plusgrader efter halva den tiden. De resterande 1800sekunderna av avfrostning tycks alltså inte förändra tempen på förångaren - är inte det konstigt? Borde inte avfrostningen vara dynamisk och pågå till förångaren är isfri?

Med 100% fläkthastighet kommer jag upp i en lufthastighet på 170-190 som mest, med 65% (som fortf är 10% högre än vad huset levererades med) kommer jag kanske upp i 110.

När jag läser om era lufthastigheter så känns det som ni kommer upp i mycket högre luftflöde på lägre fläkthastighet och detta förklarar således varför många här verkar få högre kompressoreffekt än vad jag får.
Vad kan orsaka att min lufthastighet är så "trög"? Behövs det justeras på själva ventilerna i kök/badrum tror ni?

Redan vid 65% tycker jag det är rätt dragigt i huset (alla fönsterventiler öppna till max) men min pump klarar KNAPPT att hålla 20 grader inomhus vid säg 4-5 plusgrader ute, detta tycker jag känns på tok för dålig prestanda och jag grunnar på om något är galet.

Tacksam för input och tips i denna fråga.

Vol

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 793
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej Forumet,

Jag har lite funderingar kring min Nibe 750 som jag aldrig riktigt får kläm på. Först våra förutsättningar;
Enplanshus 138kvm, södra sverige (4 mil utanför Göteborg). Byggår 2013, vattenburen golvvärme.
Kittad med en Nibe 750, som i skrivande stund kör den allra senaste mjukvaran. Elpatron avstängt manuellt.

Så, det här med avfrostningar finns det ju redan hundratals trådar kring, och jag har ett ständigt återkommande problem med just dessa. Jag uppskattar att min pump i snitt avfrostar mer än kompresson är igång - när jag går in i grovköket för att lyssna så upplever jag att kompressorn är igång kanske 1 av 3 tillfällen. Det är så att jag reagerar när den är igång och tänker "oj, kompressorn jobbar för en gångs skull"

Jag har inga exakta siffror, men det jag skulle väl uppskatta till att jag har 5-10 korta och lika många långa under ett dygn.

Jag rengör givetvis filter, och idag har jag som sagt pillat lite och bevakat hela dagen. Min kompressor kommer med 65% fläkt upp i som mest runt 80hz innan det är dags för avfrostning - idag har jag kört 100% fläkt hela dagen bara för att se hur den beter sig, och mkt riktigt får jag då upp den till 120hz även om den också slår i taket. Det jag tycker är märkligt är hur logiken fungerar, för om jag tittar på hur kompressorn arbetar och hela tiden bevakar min temp på förångaren så upplever jag som lekman det att dom har gjort en ganska märklig programkod. Den ökar ju kompressorns frekvens hela tiden och idag t.ex var det helt uppenbart så att hade den stannat på 110-115hz så hade den kunnat hålla förångaren i "kontroll" på kanske -14 grader och således inte behövt avfrosta, men istället pushar den upp den, tills förångarens temp sjunker så mkt att det blir dags för avfrostning.

Det i sig är dumt, med vad som är ännu dummare är att titta på avfrostningen - den kör ju då alltså cirka 3600 sekunder. Tittar jag på tempen på förångaren så är den redan uppe i 16-17 plusgrader efter halva den tiden. De resterande 1800sekunderna av avfrostning tycks alltså inte förändra tempen på förångaren - är inte det konstigt? Borde inte avfrostningen vara dynamisk och pågå till förångaren är isfri?

Med 100% fläkthastighet kommer jag upp i en lufthastighet på 170-190 som mest, med 65% (som fortf är 10% högre än vad huset levererades med) kommer jag kanske upp i 110.

När jag läser om era lufthastigheter så känns det som ni kommer upp i mycket högre luftflöde på lägre fläkthastighet och detta förklarar således varför många här verkar få högre kompressoreffekt än vad jag får.
Vad kan orsaka att min lufthastighet är så "trög"? Behövs det justeras på själva ventilerna i kök/badrum tror ni?

Redan vid 65% tycker jag det är rätt dragigt i huset (alla fönsterventiler öppna till max) men min pump klarar KNAPPT att hålla 20 grader inomhus vid säg 4-5 plusgrader ute, detta tycker jag känns på tok för dålig prestanda och jag grunnar på om något är galet.

Tacksam för input och tips i denna fråga.

Vol
Det är korrekt att vi/många kommer upp i +300 m3/h med högre fläkthastigheter.


Vad har ni för årsförukning?

Kolla ev. kamin/köksfläkt,  hur beter sig luftflödet om du öppnar/stänger spjället till ev. kamin?

Hur ändras luftflödet om du ex. startar köksfläkten?

Har du öppnar alla friskluftsventiler?

Vad har du för frånluftstemperaturer?

Låter som att det kan vara fel på BS1-givaren som räknar ur luftflödet, eller felplacerad givare.


Edit:
"Tittar jag på tempen på förångaren så är den redan uppe i 16-17 plusgrader efter halva den tiden. De resterande 1800sekunderna av avfrostning tycks alltså inte förändra tempen på förångaren - är inte det konstigt?"

Förångartemperaturen ska efter en längre avfrostning logiskt sett nå inomhustemperaturen(e.g 21-22°C) som ska vara något lägre än frånluftstemperaturen (e.g 22-23°C),  har du månne 16-17°C frånluftstemperatur?
« Senast ändrad: 25 februari 2018, 20:33:29 av kWhalp »
Fiskarhedenvillan Lärkan 1-plan (Umeå) med 127 m2 Thermotec golvvärme och Nibe F750.
Innetemperatur 20,5-22,5°C.
CP-läge II, fläkthastighet (67%) 252 m3/h med kurva 5 (0) punktförskjutning +1@0°C
Ikeas plisségardiner (HOPPVALS) vid alla fönsterfriskluftsventiler =)

2st 1,5m2 Solfläktar(TM) på fasad i sydläge.
Kamin Contura 620T, eldar ungefär 0.5 m3 ved per år.

40m2 varmgarage @ 15°C med Mitsubishi FH25VEHZ2

2017:
9872 kWh totalt varav
4833 kWh värmepump F750
5039 kWh hushållsel varav
869 kWh elbil

2018:
12791 kWh totalt varav
4977 kWh värmepump F750
5624 kWh hushållsel
1844 kWh el-bil
347 kWh garage LLVP

Elbil Nissan Leaf-17 @ 1.77 kWh/mil inkl. förvärmning.
2640 kWh fr. juli 2017- sista december 2018

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är korrekt att vi/många kommer upp i +300 m3/h med högre fläkthastigheter.


Vad har ni för årsförukning?

Kolla ev. kamin/köksfläkt,  hur beter sig luftflödet om du öppnar/stänger spjället till ev. kamin?

Hur ändras luftflödet om du ex. startar köksfläkten?

Har du öppnar alla friskluftsventiler?

Vad har du för frånluftstemperaturer?

Låter som att det kan vara fel på BS1-givaren som räknar ur luftflödet, eller felplacerad givare.


Edit:
"Tittar jag på tempen på förångaren så är den redan uppe i 16-17 plusgrader efter halva den tiden. De resterande 1800sekunderna av avfrostning tycks alltså inte förändra tempen på förångaren - är inte det konstigt?"

Förångartemperaturen ska efter en längre avfrostning logiskt sett nå inomhustemperaturen(e.g 21-22°C) som ska vara något lägre än frånluftstemperaturen (e.g 22-23°C),  har du månne 16-17°C frånluftstemperatur?

Årsförbrukningen är väldigt låg, skulle gissa nånstans kring 4000-5000kwh - detta beror på att vi eldar i princip hela hösten och vintern (hade vi inte gjort det hade vi aldrig klarat hålla över 20 grader i huset).

Alla friskluftsventiler är öppna till max i hela huset. Frånluftstempen är 22 grader i skrivande stund (eldar på för fullt här hemma nu, huset är 23-24 grader)

Ska testa både spjället till braskamin och köksfläkt och se vad jag får för skillnad. Hur ska förresten spjället till braskamin normalt sett vara när jag inte eldar Ska det vara öppet? (braskaminen är ju i pricip tät med stängd lucka så förstår inte hur det skulle kunna göra skillnad förutom om luckan är öppen)

Vol

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18722
Hej Forumet,

Jag har lite funderingar kring min Nibe 750 som jag aldrig riktigt får kläm på. Först våra förutsättningar;
Enplanshus 138kvm, södra sverige (4 mil utanför Göteborg). Byggår 2013, vattenburen golvvärme.
Kittad med en Nibe 750, som i skrivande stund kör den allra senaste mjukvaran. Elpatron avstängt manuellt.

Så, det här med avfrostningar finns det ju redan hundratals trådar kring, och jag har ett ständigt återkommande problem med just dessa. Jag uppskattar att min pump i snitt avfrostar mer än kompresson är igång - när jag går in i grovköket för att lyssna så upplever jag att kompressorn är igång kanske 1 av 3 tillfällen. Det är så att jag reagerar när den är igång och tänker "oj, kompressorn jobbar för en gångs skull"

Jag har inga exakta siffror, men det jag skulle väl uppskatta till att jag har 5-10 korta och lika många långa under ett dygn.

Jag rengör givetvis filter, och idag har jag som sagt pillat lite och bevakat hela dagen. Min kompressor kommer med 65% fläkt upp i som mest runt 80hz innan det är dags för avfrostning - idag har jag kört 100% fläkt hela dagen bara för att se hur den beter sig, och mkt riktigt får jag då upp den till 120hz även om den också slår i taket. Det jag tycker är märkligt är hur logiken fungerar, för om jag tittar på hur kompressorn arbetar och hela tiden bevakar min temp på förångaren så upplever jag som lekman det att dom har gjort en ganska märklig programkod. Den ökar ju kompressorns frekvens hela tiden och idag t.ex var det helt uppenbart så att hade den stannat på 110-115hz så hade den kunnat hålla förångaren i "kontroll" på kanske -14 grader och således inte behövt avfrosta, men istället pushar den upp den, tills förångarens temp sjunker så mkt att det blir dags för avfrostning.

Det i sig är dumt, med vad som är ännu dummare är att titta på avfrostningen - den kör ju då alltså cirka 3600 sekunder. Tittar jag på tempen på förångaren så är den redan uppe i 16-17 plusgrader efter halva den tiden. De resterande 1800sekunderna av avfrostning tycks alltså inte förändra tempen på förångaren - är inte det konstigt? Borde inte avfrostningen vara dynamisk och pågå till förångaren är isfri?

Med 100% fläkthastighet kommer jag upp i en lufthastighet på 170-190 som mest, med 65% (som fortf är 10% högre än vad huset levererades med) kommer jag kanske upp i 110.

När jag läser om era lufthastigheter så känns det som ni kommer upp i mycket högre luftflöde på lägre fläkthastighet och detta förklarar således varför många här verkar få högre kompressoreffekt än vad jag får.
Vad kan orsaka att min lufthastighet är så "trög"? Behövs det justeras på själva ventilerna i kök/badrum tror ni?

Redan vid 65% tycker jag det är rätt dragigt i huset (alla fönsterventiler öppna till max) men min pump klarar KNAPPT att hålla 20 grader inomhus vid säg 4-5 plusgrader ute, detta tycker jag känns på tok för dålig prestanda och jag grunnar på om något är galet.

Tacksam för input och tips i denna fråga.

Vol
Det borde väl inte göra nån större skillnad om kompressorn avfrostar eller om den minskar hz så den får lite längre mellan avfrostningarna all energi som inte kommer från kompressorn får ju elpatron täcka upp annars tror jag det går att spärra den så den inte går på max.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?