0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då de blir vinter och kallt så har axeltätningen när den blivit några år en förmågaatt krympa lite och du får en liten pysläcka som medför brist eller nästan tomt system när våren kommer.Om man då vid våren och sommaren skulle provtrycka systemet finns ingen läcka, då de är varmt ochaxeltätningen har återfått sin rätta storlek och tätar systemet.Om du däremot kör ac lite då och då så blir kompressorn och axeltätningen varm och krymper inte,
Nej det stämmer inte riktigt.Anledningen till att du bör köra AC på bilen vintertid nån gång i bland är att kompressorn är av öppen typ.Vilket inebär att du har en remskiva med magnetkoppling som driver kompressorn via en axel som tätasmed en axeltätning. När ac inte körs så snurrar bara skivan p.g.a att magnetkopplingen ej är dragen,och då står axeln still. Då de blir vinter och kallt så har axeltätningen när den blivit några år en förmågaatt krympa lite och du får en liten pysläcka som medför brist eller nästan tomt system när våren kommer.Om man då vid våren och sommaren skulle provtrycka systemet finns ingen läcka, då de är varmt ochaxeltätningen har återfått sin rätta storlek och tätar systemet.Om du däremot kör ac lite då och då så blir kompressorn och axeltätningen varm och krymper inte, och du har ingen brist i systemet till våren när det är dax att börja använda AC:en igen.Tar du istället en L/L pump så är de ett hel lött sytem med en så kallad helhermitisk kompressoroch där det inte finns några såna läckage ställen och därför inte de har nån betydelse.
Jag kan ha fel, men har jag det?