0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
450 meter slang lär räcka bra men jag skulle nog knöla ner 2*300 meter hamnar dom för nära varandra gör det inget man kan ta ut mera energi i alla fall och slang är billigt och borde ge jämnare uttag ur marken om slangarna ligger lite närmare varandra. Hur tänker du ventilera huset om du river ut F750 en vent återvinning typ Nibe flm ger en hel del energi till kb.
Koppla en bvp parallellt, och stur den så att när flvp kallar på eltillskott, så kopplas bvp in.
Drömmen vore FTX Ok, tänker att slang är billigt och 2x300m låter rimligt!Kan man lägga dom i 8:or då eller? Hur skulle du knölat ned 600m slang på ytan som egentligen är avpassat för 450m?
Jag skulle lagt slangen tätare man kan lägga slang med 30 cm avstånd om man vill och då kan man plocka ur mera energi ur marken. Gissar att du räknat med 1 meter mellan går du ner till 75 cm får du ner mera slang men å andra sidan med FTX minskar värme behovet så då lär 450 meter räcka bra det var inte länge sen 400 meter var rejält dimensionerat.
Är inte säker men tror man kan plocka ur 30% mera energi ur marken om man lägger ner slangen på 30 cm avstånd.
Borde bli jämnare uttag med mera slang och samma energiuttag så risken för ev tjälskjutning bör minska kan man tro
Drar ett ftx agg så mycket ström som drygt 800 kwh Jag tror skillnaden mellan en F1255 och F750 är större än så med vent direkt ut och en F1255 skulle dom ju i stort sett vara jämbördiga och det tror jag inte stämmer. Varför satsa på en F1255 med så låg förbrukning finns billigare vp med i stort sett samma cop.
Du kan inte ha för eller eftervärmare som går på el Har ingen koll vad ett ftx agg drar har bara frånluft själv och drar i alla fall lite men då är det med drift av cp också för ser bara totalen.