0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Blir snart ägare till en till fastighet om det går vägen. Vattenburet och fjärrvärme, dyr sådan på nästan 1kr kWh så det måste ju åtgärdas.Ovanligt för denna typ av fastighet är att det är över 10 000 m2 av gräsmatta. Vilket givetvis får mig att tänka jordvärme. Vad är rimligt att betala för att plöja ner slang och hur många meter hinner man på en dag? Förutsatt att det är bra förhållanden med lite sten.Förbrukningen är ca 200 000 kWh/år. Abbonerad effekt 46 kW, vilket känns lite klent då förbrukningen för december låg på 30 000 kWh. Känns spontant som 60 kW toppeffekt är mer troligt.Min tanke är att plöja ner slang och sätta in ett gäng begagnade villavärmepumpar, eller vad jag kommer över som är prisvärt. Fördelen med ett gäng mindre pumpar ser jag som flera. Lättare att få ner i pannrummet som tyvärr endast nås via klassisk lägenhetstrappor. Bra gångtider då endast det antal pumpar som behövs går beroende på effektuttag. Driftsäkert då systemet fortsätter även om en eller två pumpar felar. Inga jättekostnader om en havererar, varken i nyinköp eller eventuell tillskottsel för att täcka upp tills pump är lagad eller bytt. Kan se till att alltid ha en eller två i reserv.Funderar lite på samkörningen. Har tidigare jobbat mest med fastighetspumpar och då samkopplas alla och styrs av en master som en enda pump. Nu blir det helt annorlunda då dom inte kommer känna av varandra. Det kommer vara olika fabrikat och årsmodeller med olika styrningar. Hur har ni/skulle ni ha gjort för att få en bra gång med flera pumpar? Man vill ju att en i taget ska starta/stoppa för att hålla framledningen. Dvs vid lågt effektbehov ska 1 pump slå på och av. Vid lite högre ska 1 pump gå hela tiden och en annan starta/stoppa. Vid ännu högre ska två gå och en tredje starta/stoppa, osv.
10,000m²...Stycka av å sälja så har du borrhålen betalt.
Då kan jag inte bygga fler hus och hyra ut..