0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Gäller Optima 600(?) och IVT 290 a/w. Varit borta en vecka och när jag kom hem tjöt larmet; lågtryckspressostat. Kvitterade och då återgick allt till normaldrift. Efter ett tag så kom istället ”T11 kortslutning på givare”. Den verkar ju vara knas när man tittar på siffrorna nedan (pendlar mellan 100-150C), men i övrigt är jag inte så duktig på detta. Radiatorn (stora plattan med flänsar) är täckt av ett jämntjockt lager is/frost (jämt fördelat, inte fläckvis). Inget tjockt isblock men kanske 5-8mm frost. Dessutom var nöddriftlampan släckt, den skall väl vara grön? Fläkten gick ju iallafall?Återställer och efter ett tag kommer larm om lågtryckspressostat igen, eller kortslutning T11, lite olika. T1 37,1T2 0,7T3 60,7T4T5T6 83,7T7T8 38,0T9 34,6T10 36,0T11 155,0T12 -0,3Så, vad göra? Och vad skall jag inte göra!? Finns det risk för större skador och är det då läge att slå över till nöddrift? Eller finns det andra skyddsmekanismer som slår till innan dess, även om givare T11 verkar vara kass så verkar ju systemet tuffa på iallafall... Normaldrift nu, grön lampa, bara fläkt och inget tillskott och 33C i elementen. Fast T11 visar ju 103 grader då, och isen kvar. EDIT: under tiden jag skrev gick larm om lågtrycksoressostat igen. Får jag något varmvatten vid nöddrift förresten, eller bara värme?Byter man T11-givaren hyfsat enkelt själv? Andra tankar? Det har ju varit rätt mycket snö (för att vara Gbg) och ett antal minus i veckan, men inget extremt. Mycket tacksam för hjälp!