Är helt novis på värmepumpar men börjat sätta mig in i det hela och experimentera efter ett drygt halvår i hus med bergvärmepump (thermia villa classic från 2001). Hade innan gårdagen ingen som helst aning om hur det funkar man nu börjat läsa en del. Kanske felaktiga antaganden i mitt inlägg men ändå tacksam för all feedback och hoppas ni har överseende med en novice =)
Sedan förra ägaren låg kurvan ganska högt tycker jag, 40 (temp satt till 21 så det är väl +1?). Delta T var då cirka 7 grader. Det är ett välisolerat hus från 1975, en plan + källare.
Jag sänkte kurvan ett steg, till 39, och sänkte temp till 20. Drog därefter igång samtliga element i huset för att försöka hitta en kurva som passar oss. Det blev alldeles för varmt, (som tidigare kyligare i källaren vilket kanske inte är så konstigt). Det jag märker när jag tittar nu ikväll är att delta T är väldigt låg, bara 1 grad. Framledningstemp 33 (37) grader och retur 32 grader. Integralen låg på - 25 så antar att den varit igång nyligen (om jag förstått det rätt). Har även ändrat Integral till - 90 gradmin för VP ock 990 för elpatronen.
Som sagt, på tok för varmt och jag sänkte därför kurvan till 38 och temp till 19 (dvs -1) nu under kvällen men det har inte påverkat siffrorna ovan än ju. Det som konfunderar mig är varför delta T är så lågt helt plötsligt? Får som sagt väldigt bra värme. Är osäker på om det är ett- eller tvårörssystem och har ingen riktig aning om hur jag identifierar hur radiatorslingorna går (det är nästa sak att försöka utröna).
Hoppas någon kan ge mig feedback
Tusen tack på förhand.