Hei,
Fick installerat i sommar en Thermia Diplomat M värmepump i mitt hus.
Installation och lösning jag bad om offert på var at VP skulle kunna jobba tillsammans med vedpannan jag har kvar.
Lösningen i kontraktet gick ut på att styrningen mellan VP- vedpanna skulle vara automatiskt styrd.
Dvs om jag eldade i pannan skulle VP stoppa- shuntventilen på pannan skulle öppna samt att cirk.pumpen som sitter i tillknytning till pannan skulle starta.
Och när elden i pannan falnade och temperaturen på pannan droppade under inställd panntemperatur så skulle shunten på pannan stänga, cirk.pumpen till vedpannan stoppa och VP starta på nytt.
VP blev installerad av lokal kylfirma, samt en lokal el.firma ombesörjde styrningen mellan VP – panna.
En ny shuntmotor blev anskaffade till ESBE shuntventilen på pannan.
Samt en styrbox med temp.givare monterad.
Men när jag skulle testa ”skarpt” och elda med ved i pannan i höst så visade det sig att shuntmotorn på pannan inte öppnade som den skulle och att jag då snabbt fick släcka ned eldstaden.
Kylfirman och el.fiman som jag använt på installationen blev kontaktade om det som jag upplevt, de kom på besök för att felsöka.
Det de konstaterade med var att shuntmotorn som var monterad (av typen ESBE 90C) ”drog över” den inbyggda trögheten och normala ändlägena på shuntventilen.
Hittade ej öppet – stängt läge.
Det jag söker lösning på är:
- Finns det en mekanisk stoppare att köpa och montera mellan shuntventil – shuntmotor? Som ger fasta ändlägen som motorn har att stoppa mot.
- Eller ska jag välja en annan typ av shuntmotor som har mekaniska fasta ändlägen inbyggt?
Ber om svar på vad jag ska gå vidare med.
Mvh//Rolf