Optima 900:an (hädanefter benämd aset) har inte gjort så mycket mer än att ställa till förtret för mig sen jag köpte huset, hittills har den kostat 10 papp i repkostnad och då har jag ändå gjort det mesta jobbet själv och köpt reservdelarna bara. Beslut har tagits att det är bäst för husfridens skull att kasta ut aset, då den sällan eller aldrig funkar som den ska vid temperaturer från -5 och neråt, samt att den snart fyller tio och föregående ägare inte var så smart att han förlängde allriskförsäkringen på aset, åldersavdraget gör således att jag får pynta rep ur min egen ficka då jag inte får nåt på försäkringen.
Frågan är då vad ska jag ha? Jag bor i Jämtland så bergvärme hade varit att föredra, men se där sätter kommunen käppar i hjulet. Det som återstår är luft/vatten således. Men vilken är den absolut bästa pumpen idag? Svärgubben har rörfirma och är representant för NIBE, han talar sig varm för F2120 den verkar helt klart lovande på det jag läst. Dock hittar jag inga nya tester på värmepumpar från 2017.
Är NIBE F2120 the shit, eller ska jag ha nåt annat tro?