0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det borde gå om du har så kallt nån gång. Och en effektmätare. Eller tar tiden och dividerar energiåtgången med den. Men det bör vara samma temp ute hela tiden.Om du år otålig och det inte blir så kallt så kan du gör mätning o beräkning vid två tillfällen med olika utetemp.Rita ett diagram med effekt mot temperatur, extrapolera linjärt till DVUT.Eller kanske enklare. Mät effekten vid någon godtycklig utetemp Tu. Beräkna effekt vid DVUT så här:Effekt (DVUT) = Effektmätt x (Tempinne-Tempute)/(Tempinne-DVUT)
Nja, husets effektbehov är linjärt mot skillnaden mellan utomhustemperaturen och inomhustempen. (Men avgiven effekt är inte linjär mot temperaturen eftersom COP är beroende på KB och VB tempen.)Jag har gjort så här för att bestämma när elpatron behövs, se bild.Värmepumpen producerar för mig även varmvatten, det drar 5% av VP effekt. Vid mer än +14 grader utomhus behövs ingen värme endast VV. Min kurva visar % tid som VP går. Full sula dvs 100% gångtid ger c.a 8kW, extrapolerat så bottnar den vid -13graderC varav huset använder 95% dvs 7,6kWMen huset tillgodogör sig all hushållsel (0,7kW) så om jag lägger till den så behöver mitt hus 8,3kW vid -13grader.
Det är ju kanon! Underlättar en del vid val av värmepump för minsta effekten. Du får ursäkta min okunnighet, men vad betyder KB och VB?Intressant graf. Tyvärr hänger jag inte med vad du menar med % totaltid eller gångtid. Varför använder du tiden av VP:en istället för effekt?