Hejsan,
Jag är en tokig övertänkare och novis som går i tankarna att konvertera till vattenvärme och installera en luft/vatten värmepump i sommar. Jag har funderat på en sak angående val av storleken på värmepumpen. Tänkte att jag kunde ställa frågan här och höra hur andra resonerar kring det.
Elbolagens inkomster kommer sjunka desto fler folk som installerar värmepump som sänker deras elförbrukning rejält. Samt det ökade intresset för passivhus mm. Är det ett möjligt scenario att elbolagen höjer priserna markant för behålla sin inkomst eller rent av öka den inom livslängden på värmepumpen?
Är det då värt att ha 100% av effekt behovet täckt med större pump och troligen en arbetstank? Priset ökar med större pump plus arbetstank och jag har svårt att se att det skulle bli så pass billigare drift sett på ett år att det är värt priset. Men om nu priserna ökar så blir det givetvis mer intressant. Nu bor jag förvisso i Blekinge där det inte är många dagar under nollan och få dagar under -5 grader.
Tänker jag helt galet? Vad hade ni valt, med eller utan galenskaper, större eller mindre pump?