Har nybyggt 1-plan 130 kvm med golvvärme och IVT 490, är helt novis på det här med värmepumpar men försöker lära mig mer och mer. Vår förbrukning sen inflyttning 2005-12-01 ligger på ett snitt av 80 kwh om dygnet allt som allt. Vi bor i Skåne och har haft en för oss en ganska normal vinter med ibland neråt -5-10 gr vissa dagar och nätter men kring 0:an för det mesta.
Vi är 2 vuxna med normal hushållselförbrukning. Jag har tyckt förbrukningen varit för hög men en IVT tekniker förklarade att förbrukningen i ett nybyggt hus det första halvåret eller mer kan ligga 20-30% över det normala då all fukt måste försvinna från grund och hus innan en normalisering av förbrukning infinner sig, kan detta stämma??
Vi har då haft fabriksintällning kurva 4 med egen finjustering 2 och haft c:a 21 gr.i rummen och c:a 23 i badrum. Då temperaturen i huset sjunkit 1,5-2 gr.varje natt och patronen jobbat sig blå flera timmar varje morgon så frågade jag om detta också, fick då svaret att skiktning av luften sker på natten när det är stilla i huset och då kan temperaturen sjunka någon grad, för oss innebar detta att patronen gick in vid 3 på natten och jobbade oavbrutet till 9 på förmiddagen för att återställa temperaturen i huset, detta kan väl inte vara normalt?? När vi båda varit borta även på förmiddagen så innebar det att patronen jobbade till på eftermiddagen och dygnsförbrukningen låg på 105 kwh vid nollgradigt ute.
Har då nu istället skruvat upp alla termostater på max enligt mångas råd och ställt ned värmekurvan efter hand och är nu på 2.9 med fininställning 1.8. Detta innebar det senaste dygnet att temperaturen i huset imorse låg på genomsnitt 20.5 gr, patronen var lugn och stilla och förbrukningen senaste dygnet var 55 kwh totalt med -2 på natten.
Man undrar ju om det skall vara på detta viset? Varför informerar inte ett proffs om detta när pumpen installeras att du skall definitivt inte följa manualen på pumpen utan du skall göra så här istället?
Inte oss emot att förbrukningen drastiskt sjunker men något måste ju vara fel tycker jag.