0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejläs gärna på lite om olika pumpar på forumet, nibe dras med ett flertal maskiner med problemet att frekvensstyrningen inte styrs av framledning utan av gradminuter, dessutom inte linjärt utan i steg om c:a 30 Hz, vilken ofta medför rusande temperaturer och maskiner. jag själv som har utbildning inom styr reglerteknik kan inte få ordning på den då jag inte kan komma åt regulatorparametrarna. Dessa fanns åtkomliga i tidigare modeller.
Hej!Fått offert på dessa två alternativ, skiljer dryga 15,000:- mellan de olika alternativen. Kan inte mycket om värmepumpar, ännu. Föredrar användarevänlighet, irriterar mig på att Nibe ska ta betalt för sin "Premium-tjänst" för telefonen för att man ska kunna styra temperaturen osv. Nibe´n har någon kW extra vilket i mitt huvud låter friskt, slipper den gå på "högvarv" och kämpa. Vad är + och vad är -? Har under 200kvm boyta, 1-plans med källare. Bara element, inge golvvärme eller liknande. Garantier? Vad jag förstått så har Nibe och Bosch nästan identiska garantier där man har möjlighet att förlänga upp till 12 år.
Det är inga avgörande skillnader vare sig i verkningsgrad, enkelhet eller pris/tillgång på reservdelar. Det viktigaste är att installationen och projekteringen blir bra och att firman som gör jobbet kan tänkas finnas kvar om 5-10 år när det blir strul.
Om den är 15 000:- billigare och det är seriösa firmor som installerar så ser jag ingen anledning att välja Niben.
Då ser det ut som att det får bli Boschen. Några sista invändningar gott folk? :p