Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kurvinställning  (läst 2350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wijk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kurvinställning
« skrivet: 01 februari 2006, 12:25:38 »
Jag har en Autotherm 190F och haft ett tag. Finns det någon som har lite tips på hur man får in exakt rätt kurva. Har skrivit av VP-siffrorna under ganska lång period, så jag har ett ganska bra underlag. Idag går pumpen på kurva 6 och har gjort sedan installatören installerade VP:n, men enligt mina siffror och diagram borde kurva 4 räcka. Finns det några nackdelar med att sänka kurvan? Huset är på 90kvm med källare varav jag har vattenburen golvvärme i ett 16kvm stort sovrum. Källaren värms oxå och VP:s rumstempinställning är ställd på 20 grader.
Tacksam för bra hjälp?
Karlskrona, Huset byggt 1959, 95 kvm med 82 kvm källare, Autotherm 190F, ca 17000 kwh/år

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kurvinställning
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2006, 13:06:35 »
Jag har oxo Autoterm 190F sedan ett år. Huset är på 150Kvm, Blekinge, kör med kurva 5,1, vanlig radiatorer, inomhus temp cirka 21,5-22 grader (inomhus givare), sparat 22000-15000Kvm, d.v.s sparat cirka 7000KWt/år. Installatör hade oxo inställt VP till kurva 6 från början men jag såg att huset var mkt bättre isolerad än han hade räcknat med (byggt 1985/1989). Då sänkte jag successivt kurvan till 5,1.

How to do it?
1. Ställ "innegivare påverkan" på noll.
2. Ändra kurvan till t.ex. 5,5 och låt pumpen gå med den kurva i minst 24 timmar och kolla inomhus temp över en tid.
3. Om inomhus temp är mer än önskat, sänk kurvan ytterliggare tills du når det inomhus temp du har bestämt. När du har hittat det stabil inomhus temptemp, då har du hittat kurvan som gäller för ditt hus (beroende på isolering och lokation i Sverige mm.)
4. ställ tillbaka innegivare påverkan på t.ex. "5"
5. You are done and good luck.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Wijk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kurvinställning
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2006, 19:11:02 »
Visst, men vad har du haft din rumstemp inställd på då? Jag har rumstempen på pumpen på 20 grader idag, för jag antar att pumpen jobbar mot det värdet, så att huset håller 20 grader. Vad har du din rumstemp inställd på? Ofta ligger idag mina noteringar under kurva 6, vilket borde innebära att kurvan kan sänkas? I och för sig med rumsgivarpåverkan på 3 grader! Vad innebär det egentligen för VP:n om kurvan ställs lägre, blir det ex. färre starter på VP:n? Jag bor oxå i Blekinge, så vad har du gjort av med under januari månad VP+hushållsel?
Ha det!
Karlskrona, Huset byggt 1959, 95 kvm med 82 kvm källare, Autotherm 190F, ca 17000 kwh/år

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kurvinställning
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2006, 20:29:10 »
Visst, men vad har du haft din rumstemp inställd på då? Jag har rumstempen på pumpen på 20 grader idag, för jag antar att pumpen jobbar mot det värdet, så att huset håller 20 grader. Vad har du din rumstemp inställd på? Ofta ligger idag mina noteringar under kurva 6, vilket borde innebära att kurvan kan sänkas? I och för sig med rumsgivarpåverkan på 3 grader! Vad innebär det egentligen för VP:n om kurvan ställs lägre, blir det ex. färre starter på VP:n? Jag bor oxå i Blekinge, så vad har du gjort av med under januari månad VP+hushållsel?
Ha det!

Lägre kurva=högre verkningsgrad eller bättre COP samt att man klarar lägre utetemp utan eltillskott, bara fördelar om man kan sänka kurvan. Antalet starter påverkas högst marginellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!