Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Helt plötsligt kallt i huset - NIBE 750 SAM40  (läst 218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad korthoga

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Helt plötsligt kallt i huset - NIBE 750 SAM40
« skrivet: 18 januari 2018, 20:02:44 »
Hade några byggare här för några veckor sen som använde en kapieringssåg ute på altanen. I köket var ugnen, micron och vattenkokaren igång...så en huvudsäkring gick. Bytte den. Fick ett larm på Värmepumpen så jag startade om den. I samband med det bytte jag till helt nya filter i både 750 samt SAM40, luftade den och fyllde på med vatten till 1 bar. Sen efter det har den inte lyckats leverera. Förr hade jag den inställd till att gå in med elpatron vid -5 och det gick bra. Nu klarar den inte att hålla huset varmt trots att det är tre plus ute.

Får 19 grader i huset. Skall tilläggas att jag eldar rätt mycket just nu för att ha värme i huset. Trots att flera rum inte kallar på värme så klarar den inte värma upp badrummet som är längst ifrån pannan. Innan var där ljummet och mysigt golv. Nu iskallt och 19.5 grader trots att den kallar på värme hela dagen.
Kollar på tempmätaren där vattnet kommer in och det visar ynka 30 grader. Tempen ut visar 20 grader.

Luften är på 85% respektive 75%.
Kurva 7 har jag ändrat till utan någon skillnad.
189m2 boyta samt 36m2 uppvärmt garage (17grader)
Vad kan det vara för fel?

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21877
  • Alien snowman.
SV: Helt plötsligt kallt i huset - NIBE 750 SAM40
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2018, 21:42:05 »
Nån cirkpump som stannat?
Hur ser det ut, har du extern cirkpump till golvvärmen?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad DonPablo

• Absolut ingen
  • Expert på värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 421
  • Värmepumpar, det är grejer
SV: Helt plötsligt kallt i huset - NIBE 750 SAM40
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2018, 06:04:22 »
sprätta bort alla termostater på gv slingorna
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser