Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten? (läst 1692 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
morberg
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
morberg
«
skrivet:
17 januari 2018, 09:08:53 »
Citera
Är på väg att byta ut mitt 12 år gamla IVT-system (Optima 700 + 290A/W) som jag inte varit helt nöjd med. Har funkat ok, men klent med varmvatten. Inte imponerad av mjukvaran och nu känns det som om en del saker kan börja gå sönder (har redan bytt några givare och cirkulationspumpar). Tänkte byta innan det blir kris.
Tittar nu ffa på Nibes produkter då jag hört mycket gott om dom. Vad ska man välja för inomhusmodul om man vill kunna tappa upp ett bad och gärna kunna duscha sedan också?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?
«
Svar #1 skrivet:
17 januari 2018, 09:34:13 »
Citera
VVM 320 som har förrådsberedare brukar rekommenderas för god varmvattenkapacitet. Har man ett riktigt stort bad kan VVM 500 behövas.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
morberg
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
morberg
«
Svar #2 skrivet:
17 januari 2018, 09:42:51 »
Citera
Vad betyder volymen som står på Nibes produktinformation?
VVM 320: 206 liter
,
VVM 310: 270 liter
. Jag trodde att större volym betydde mer varmvatten, men så är det inte? Har VVM 310 ingen inbyggd varmvattentank?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
17 januari 2018, 10:04:26 »
Citera
Det är bara uppgifter om total tankstorlek. VVM 320 har förrådsberedare vilket brukar anses ge mest varmvatten vid stört-tappning för t.ex. bad. VVM 310 har en annan konstruktion med slingberedare men sitter i en totalt sätt lite större tank. Ger gott om varmvatten om tappningen inte är så kraftig.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
17 januari 2018, 10:14:58 »
Citera
Tanken i VVM 310 är dessutom avdelad med en skiktplåt, endast delen över skiktplåten används för varmvattenberedning, så underdelen kan inte riktigt räknas in i varmvattenkapaciteten tror jag.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Nibe
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1126
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
Jisse
ing
25fOCUS
Smurfen.
tyke
Mike
Zyberdude
Josth
Classe57
krambriw
elfen
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info