Nej, jag fattar det så här, energitätheten på jordytan blir som i citatet ovan men på en solfångare vimkelrätt mot solstrålarna är energitätheten +3,5% mot medel beroende på årstid enligt citatet nedan.
Som ni skriver så är skillnaden i instrålning försumbar p.g.a skillnad i avstånd mellan sol-jord under årstiderna.
Bifogar två pedagogiska och hjälpande bilder som enkelt förklarar skillnaden mellan årstiderna, dvs infallsvinkeln.
(342 W/m2 är en hittepåsiffra).
På vintern funkar solfångare sämre pga:
Lägre omgivningstemperatur (högre transmissionsförluster om den jobbar med rumsluft)
Solen står lågt och strålarna blockeras av större andel atmosfär.
Den låga infallsvinkeln gör att det krävs att man i princip har stående paneler på vägg för att få maximalt utbyte för säsongen.
Tar solfångaren in uteluft får man förstås kallare luft att jobba upp temperaturen på.
På vintern funkar solfångare bättre för att:
Väggmonterade solfångare nära mark får ökad instrålning pga reflektion från snötäcket på marken.
Ovan nämnda effekt märker man tydligt av precis innan den sista snön smält bort, då får jag som högst effekt under året från mina solfångare. Därför ska jag göra en fin gårdspöl med "snövit marmor" nedom solfångarna för att även få denna effekt på vår/sommar/höst.