Hej!
Jag har idag en frånluftsvärmepump IVT 590 som bara används för att värma vatten. Huset är från 84, har tilluftsaggregat, luft/luftvärmepump på en våning och el driven element på en våning. Pumpen är från 2004 och förra vecka gick kompressor sönder, ringde en IVT service tekniker som tycker jag ska byta ut själva värmepump (det lönar inte sig att byta bara kompressor säger han). Han återkommer med offert om några dagar. Också, jag kan nu få varmvatten med elpatron, så den "fungerar" på en sätt!
Då började jag fundera om det verkligen är värd! En ny värmepump som IVT Vent 202 kostar runt 50.000 + installation och en el VVB som Nibe Compact skulle kosta runt 10.000 + installation.
Jag fick svårt att hitta nån bra beräkning på varmvatten användning men ser ut som 1000kWh/person/år är lagom, så om vi säger 4000kWh/år för en familj, även om en frånluftsvärmepump sparar mig hälften av el-kostnaden (orimligt eller?) blir det inte lönsamt (4000kWh med snittpris 1kr/kWh, spara 2000*20 = 40.000 sek efter 20 år som är pris skillnad!).
Så tänker jag fel eller vad tycker ni? är det värd med en frånluftsvärmepump bara för varm vatten? Tack på förhand!