Jag står lite inför samma dilemma och det kan vara svårt att få vettiga råd från icke-oberoende personer. Alla rekommenderar deras grejer så klart.
Samtidigt har utvecklingen gått så pass långt att det idag är svårt att hitta en "dålig" luft/vatten-värmepump bland NIBE/CTC, mitsu, IVT mfl.
En viktig detalj förutom värmepumpsfabrikatet är som du själv sa, lokala installatörer, och hur pass servicemedvetna de är om det mot förmodan skulle uppstå krångel. Det är väl nästan lika viktigt som val av värmepump.
Jag har också hört att Mitsubishi gör väldigt bra produkter. Det är väl sällan japanarna gör dåliga produkter?
För att ge dig ett exempel så finns ju Mitsubishi Ecodan (innedelen) och deras nya utedel (SW75YAA) som jag själv fått offert på och verkar vettigast av de jag sett hittills om man kollar på pris kontra effektivitet. Men det är verkligen en djungel av värmepumpar...
Sedan är vissa värmepumpar kanske lite bättre på att producera tappvarmvatten, har olika stora tankar etc etc. Så man får fundera på behovet.
Om jag går från ämnet en sekund: Du har inte tomt för exempelvis ytjordvärme eller funderat på bergvärme?